Ani się nie obejrzeliśmy, a luty puka do naszych drzwi. Z jednej strony to wciąż zima, a z drugiej, zauważalnie coraz dłuższe dni i obiecujące oznaki nadchodzącej wiosny. My nowy rok witamy niestandardowo, bo trzema wyjątkowymi okładkami, które doskonale odzwierciedlają kreatywność zespołu Pracowni Architektonicznej Artpin – bohaterów naszego pierwszego w tym roku wydania.
Mówią, że idealne wnętrze to wyzwanie, a schematy są nudne. Specjalizują się w projektowaniu luksusowych wnętrz i architektury przestrzeni prywatnych, ale też tych komercyjnych. Jak sami o sobie mówią, spełniają rolę inwestora zastępczego, wyręczając tego faktycznego na każdym etapie realizacji. Jak na co dzień wygląda ich praca? Gdzie szukają inspiracji? A my, czy myśląc o swoim wnętrzu, powinniśmy poddawać się trendom? O tym opowiadają Aleksandra Ambrożek oraz Tymon Kupczyk z pracowni architektonicznej Artpin. Pracownia architektoniczna Artpin „Jesteśmy poszukiwaczami”
Profesjonalne porady prawne w centrum handlowym? Czy to możliwe? Radosław Cieciorko – prokurent spółki Cancelaria.pl, Jakub Gołaski – adwokat oraz Krzysztof Filipowski – radca prawny przekonują, że jak najbardziej i zapraszają do zupełnie nowej przestrzeni w CH Posnania, gdzie w listopadzie ub.r. powstała kancelaria prawna “na wyciagnięcie ręki”. To niewątpliwie innowacyjne podejście do świadczenia usług prawnych w naszym kraju. Skąd pomysł na taką lokalizację i jak reagują klienci, przychodzący na standardowe zakupy, napotykając na swojej w centrum handlowym kancelarią prawną? O tym Magdalena Ciesielska w rozmowie z radcami prawnymi z Cancelaria.pl
Schorzenia sercowo-naczyniowe są w Polsce nie tylko najczęstszą przyczyną zgonów, ale również jedną z najważniejszych przyczyn chorobowości i inwalidztwa. Ocenia się, że na nadciśnienie tętnicze choruje ok. 13 mln Polaków, na chorobę wieńcową — 2 mln, przy czym ok. 80 tys. każdego roku doznaje zawału serca, a ponad 60 tys. — udaru mózgu. Zapadalność na zawały serca w Polsce jest wciąż o 30-50 proc. większa niż w krajach Unii Europejskiej. Dlaczego tak się dzieje? Na te i inne pytania dotyczące stanu naszych serc pytania odpowiedziała dr n. med. Lucyna Woźnicka-Leśkiewicz, kardiolożka z pasją, prowadząca na poznańskim Strzeszynie gabinet CARDIOMEDICA w artykule „Jestem trochę detektywem”
Relacyjno-Relaksacyjna Strefa – tzw. soft seating for council cirlce w każdej klasie, Projektowe Laboratorium Przyszłości STEAM, w tym Pracownia Nauki, Pracownia Robotyki i Logicznego Myślenia; Pracownia Sztuki i Majsterkowania; a ponadto Strefa Eventu; Strefa Eat&Meet; Strefa Chillout’u w ogrodzie – to wyjątkowe przestrzenie edukacyjne, urządzone w zgodzie z ideą BIOPHILIC DESIGN, z myślą o uczniach pierwszej w Poznaniu, kameralnej Polsko-Angielskiej Szkoły Podstawowej TURQUOISE CURIOSITY TREE w duchu Reggio Emilia. O nowej szkole i innych placówkach oraz o tym, co dzisiaj ważne w edukacji opowiadają: założycielka i dyrektorka szkół oraz przedszkoli Małgorzata Kielan, dyrektorka Przedszkola i Turquoise’owej Szkoły Angelika Mistecka oraz kuratorka projektów i animatorka kultury Agnieszka Krajewska. „TURQUOISE CURIOSITY TREE Polsko-Angielska Szkoła Podstawowa w duchu Reggio Emilia”
A jeśli szukacie nieruchomości w Hiszpanii, pomoże Wam w tym Marzena Roszak z PropertyForYou, która przeprowadzi potencjalnego nabywcę przez wszystkie etapy zakupu wymarzonego miejsca w kraju flamenco, paelli i La Ligi, pomagając spełniać marzenia. Potrzeby klienta stawia na pierwszym miejscu, wynajdując te propozycje które w pełni odpowiadają jego wizji. „Sprzedaję marzenia, nie nieruchomości”
W świecie, gdzie diagnoza raka wciąż budzi strach i niepewność, istnieją ludzie i organizacje, które każdego dnia walczą o zmianę tego postrzegania. Jedną z takich osób jest Krystyna Wechmann, Prezes Federacji Stowarzyszeń „Amazonki”, która swoją postawą i działalnością udowadnia, że słowa mają moc, a edukacja i wsparcie mogą zdziałać cuda. Jak wygląda praca Federacji w walce o lepsze jutro dla osób dotkniętych rakiem? „Z rakiem się nie walczy, raka się leczy!”
Dodatkowo na te lutowe dni przygotowaliśmy wiele innych tematów. Pojeździliśmy zupełnie nowym Volvo EX30, o miłości na kartach powieści porozmawialiśmy z Nataszą Sochą, pochodzącą z Poznania autorką romansów, Joanna Igielska – Kalwat odwiedziła COSMOPROF MIAMI – największe kosmetyczne święto w branży, a Stary Browar przekonuje, że trend apres-ski przenika ze stoków na ulice naszych miast.
Sprawdź, jaka historia stoi za Twoją ulubioną parą butów
9 października, 2024
Artykuł przeczytasz w: 10 min.
W ramach prestiżowej współpracy, jaką Stary Browar nawiązał z londyńskim Design Museum, w Poznaniu od 10 października będzie można zobaczyć wyjątkową wystawę „Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM. Ekspozycja w Pop Culture Gallery @Stary Browar przybliży fenomen butów, które z przedmiotów użytkowych urosły do rangi kulturowych ikon i obiektów kolekcjonerskich. Archiwalne modele, limitowane edycje, kolekcjonerskie „białe kruki” – to prawdziwa gratka nie tylko dla zadeklarowanych sneakerheadów, ale wszystkich użytkowników kultowych butów sportowych. Sponsorem wystawy jest marka PRM, unikalny koncept modowy, w którym luksus przenika się ze stylem ulicznym.
Niewiele rzeczy jest tak uniwersalnych i różnorodnych zarazem, jak sneakersy. Wystawa w Starym Browarze zaprezentuje ich historię, wpływ na kulturę i design. Na ekspozycji będzie można zobaczyć kilkaset eksponatów: pierwsze produkty największych międzynarodowych marek, pary z najbardziej rozchwytywanych kolaboracji, modele stworzone przez projektantów mody, innowacyjne prototypy, a także filmy, zdjęcia i materiały udowadniające, że sformułowanie „kultura sneakersowa” nie jest nadużyciem.
Ekspozycja sięga nie tylko do historii, ale odpowiada również na pytanie, jak największe sneakersowe marki projektują przyszłość i radzą sobie z wyzwaniami ekologicznymi. Symbolem zwrotu branży w stronę cyrkularności będzie punkt w galerii, w którym będzie można oddać zużytą parę sneakersów. Z zebranych butów powstanie artystyczna instalacja.
Boiska, ulice, wybiegi
Od butów sportowych do modowych ikon – pierwsza część wystawy w browarowej Pop Culture Gallery opowiada historię tej ewolucji. Początkowo sneakersy projektowano wyłącznie dla profesjonalnych sportowców. Z boisk i bieżni buty te zagarnięte zostały na ulice przez młodych ludzi z dużych miast i zaadaptowane jako element osobistego stylu, symbol przynależności do subkultur, narzędzie wyrażania indywidualności. Rosnący popyt i zmiana statusu sneakersów zostały podchwycone przez producentów. Marki do projektowania i promocji butów zaczęły angażować celebrytów oraz nawiązywać współprace z niszowymi butikami streetwearowymi na całym świecie: od Nowego Jorku, przez Tokio, po Paryż. Scena sportowa rozpoczęła trwający do dziś romans z modą. Swoje sneakersy zaczęły tworzyć luksusowe marki i awangardowi projektanci: Balenciaga, Rick Owens, Virgil Abloh, Vivienne Westwood, Craig Green, A-COLD-WALL*. Prestiżowe kolaboracje i limitowane edycje napędzały rozwój rynku kolekcjonerskiego. Przykłady najbardziej pożądanych par zobaczymy na poznańskiej wystawie.
Projektowy wyścig
W historii sneakersów wątki kulturowe przenikają się z innowacjami na polu designu. Projektanci od dekad szukają rozwiązań i technologii pozwalających poprawić przyczepność, amortyzację i dopasowanie butów sportowych. Część wystawy zatytułowana „Performance” odkryje przed widzami kulisy procesu projektowania sneakersów i najważniejsze punkty zwrotne w tej fascynującej dziedzinie: pierwsze Converse’y z lat 20. XX wieku, pierwowzory butów do biegania New Balance, eksperymenty Nike z gofrową podeszwą, inteligentne samozawiązujące się modele Puma, projekty barefoot eksplorujące naturalne właściwości anatomiczne ludzkiej stopy i wiele innych.
Bieg na długi dystans
Wyścig producentów po najbardziej wydajne i ergonomiczne sneakersy trwa, jednak dziś kluczowym wyzwaniem dla projektantów są kwestie związane z ograniczeniem emisyjności i zwrotem w stronę obiegu zamkniętego. Prezentowane na wystawie infografiki ukazują oszałamiającą skalę globalnej produkcji i wielkość rynku sneakersów, sugerując trudne pytanie: czy branża zaczyna zjadać własny ogon? Trzecia sekcja ekspozycji w Pop Culture Gallery pod hasłem „Sustainability” prezentuje poszukiwania sposobów na ograniczenie negatywnych skutków masowej produkcji i konsumpcji. Kluczowe zagadnienia to tutaj nowe materiały, recycling i upcycling, ale też dążenie do zmian w świadomości konsumentów. Symbolicznym zaproszeniem kuratorów i organizatorów wystawy w Starym Browarze do tej rewolucji będzie punkt w galerii, w którym będzie można oddać zużytą parę sneakersów. Z zebranych butów stworzone zostanie dzieło sztuki, a publiczność stanie się jej współautorem.
Wystawę „Sneakers Unboxed: Studio to Street”powered by PRM otworzy wernisaż 10 października o godz. 19:00. Projekt przygotowany we współpracy z Design Museum w Londynie i partnerstwie z marką PRM wpisuje się w długofalowy program wystaw w Pop Culture Gallery @Stary Browar (wcześniej Galerii na Dziedzińcu) dedykowanych popkulturze i modzie. Wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka.
„Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM – wystawa
A touring exhibition from the Design Museum, London
Pop Culture Gallery @Stary Browar, Poznań
wernisaż: 10 października 2024 r., godz. 19:00
wystawa czynna do 10 marca 2025 r.
Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Poznania
Sponsor: PRM
Kurator: Wojciech Piotr Onak / OCR Creations
Kuratorka the Design Museum London: Ligaya Salazar
Produkcja: Joanna Tupalska i dział marketingu Starego Browaru
Autor plakatu: Paweł Mildner
Informacje o biletach wstępu
wstęp na wernisaż jest bezpłatny
od 11.10 – bilety: 40 zł, do nabycia przy wejściu na wystawę
promocja 1+1 gratis dla uczniów, studentów i seniorów: od wtorku do czwartku
1. wtorki miesiąca – wstęp wolny
Ligaya Salazar, kuratorka the Design Museum w Londynie:
Projekt „Sneakers Unboxed: Studio to Street” ujawnia rolę, jaką młodzi ludzie z różnych środowisk odegrali w ustanowieniu poszczególnych modeli sneakersów ikonami stylu oraz ich wpływ na rozwój branży, która obecnie jest warta miliardy. Wystawa oferuje również wgląd za kulisy nowych praktyk upcyklingu i zrównoważonego projektowania, prezentuje niewidziane wcześniej prototypy zwiastujące przyszłość na polu performance design, a także kolaboracje łączące streetwear i modę, które zmieniły oblicze branży.
Charlotte Bulté, Head of International Engagement, the Design Museum w Londynie:
Współpraca z Pop Culture Gallery w Starym Browarze przy poznańskiej edycji wystawy „Sneakers Unboxed” była prawdziwą przyjemnością. Jest to pierwszy, mamy nadzieję, z wielu wspólnych projektów Design Museum i Starego Browaru. Bardzo cieszymy się z partnerstwa z galerią i współpracy z zespołem, a przede wszystkim z możliwości wspólnej celebracji kultury sneakersowej w Polsce.
Wojtek Piotr Onak, kurator wystawy Pop Culture Gallery @Stary Browar / OCR Creations:
Sneakersy są częścią naszej kultury i codzienności, towarzyszą nam od najmłodszych lat i… są zdecydowanie wygodniejszą alternatywą dla Manolo Blahnika! Celem tej wystawy jest przedstawienie transformacji obiektu użytkowego, codziennego, w obiekt pożądania i dzieło sztuki. Pokażemy, jak mocno sneakersy wpłynęły na rozmaite grupy społeczne, jak stały się kolekcjonerskim graalem – trzymanym w oryginalnym pudełku i nigdy nie noszonym. Opowiemy wiele historii, choćby o tym, jak muzyka zmieniła subkulturowy trend z nowojorskiego Harlemu w jedną z najlepszych akcji marketingowych. Odkryjecie, jak wiele dyscyplin i dziedzin spotyka się w jednej parze butów: technologia, materiałoznawstwo, design, sztuka, moda, muzyka, sport. Sneakersy to dziś nieodłączny element high fashion, manifest stylu i wolności – a właśnie o wolności wyrażania siebie poprzez modę są wszystkie wystawy, które mam przyjemność współtworzyć z Pop Culture Gallery @Stary Browar.
Joanna Tupalska, Dyrektor Marketingu Starego Browaru, producentka wystaw Pop Culture Gallery @Stary Browar:
Wystawa „Sneakers Unboxed” świetnie wyraża demokratyczny i multidyscyplinarny charakter Pop Culture Gallery w Starym Browarze. Historia sneakersowej kultury to barwna, wciągająca opowieść o miastach, muzyce, sporcie, modzie, kreatywności. Dzięki współpracy z Design Museum w Londynie i z kuratorem Wojtkiem Piotrem Onakiem, sprowadziliśmy do Poznania unikalny zbiór eksponatów, prezentujący różnorodność, innowacyjność i symbolikę sneakersów stworzonych od lat 20. XX wieku aż do dziś. Historia sneakersów to też historia kreatywnych współprac, dlatego cieszę się, że poznańską odsłonę tego projektu możemy tworzyć wspólnie z zespołem PRM – marki, która trzyma rękę na pulsie sneakersowych i streetwearowych trendów.
Ta wystawa otwiera kolejny rozdział w historii naszej galerii. Ubraliśmy ją w nowy branding autorstwa poznańskiej designerki Agaty Kulczyk i – już oficjalnie – nazwaliśmy tę przestrzeń Pop Culture Gallery @Stary Browar. To miejsce jest kulturalnym sercem Starego Browaru, „wisienką na trocie” jego unikalności – jak pokażemy w nowej komunikacji wizualnej.
Kamil Bajołek, Dyrektor Marki PRM:
Wystawa „Sneakers Unboxed: Studio to Street” jako pierwsza światowa retrospekcja przedstawia historię sneakersów, jednego z głównych filarów marki PRM. Jesteśmy dumni, że nasza rodzima Pop Culture Gallery została wyróżniona przez Design Museum w Londynie, by jako jedyna w regionie gościć tak wyjątkową ekspozycję. Partnerstwo ze Starym Browarem w tym projekcie było dla nas, biznesu w którym unikalne sneakersy stanowią niezwykle istotny element oferty, naturalną decyzją.
Kaja Wrzeszcz, Dyrektor Marketingu PRM:
Kolekcja ikon i kultowych kolaboracji lifestyle’owych zabiera odwiedzających w niezwykłą podróż, zarówno edukacyjną, jak i inspirującą, ukazując fenomen obuwia, które zrewolucjonizowało świat mody. Sneakersy stały się symbolem naszych czasów, rozwijając się na styku designu i subkultur – czyli właśnie studia i ulicy – totalnie popularyzując ekskluzywność i łącząc te dwa światy tak ja my w PRM staramy się je przeplatać, by świadomie prowadzić biznes przez pryzmat kultury.
Design Museum, Londyn
Design Museum to multidyscyplinarne muzeum i żywa przestrzeń służąca edukacji i eksplorowaniu nowych idei przez publiczność i projektantów. Muzeum, będące również organizacją charytatywną, pokazuje poprzez innowacyjne wystawy, partnerstwa, programy badawcze i edukacyjne, jak design może wspierać rozwój naszej planety i jej mieszkańców. Charakterystyczny budynek siedziby Design Museum w Kensington to centrum krajowej sieci i globalny hub designu o transformacyjnym potencjale.
Pop Culture Gallery @Stary Browar
Popkultura, kreatywność, wolność — to kluczowe elementy kuratorskiego konceptu Pop Culture Gallery @Stary Browar. Galeria prowadzi całoroczny program interdyscyplinarnych wystaw łączących modę, sztukę, technologię i rzemiosło. Pop Culture Gallery to kulturalne serce Starego Browaru oraz ceniona w Polsce i na świecie instytucja, promująca osiągnięcia i idee wizjonerów: projektantów mody, artystów, performerów, wynalazców. W ostatnich latach galeria gościła wystawy światowej sławy twórców: Björk, Davida LaChapelle’a, Daniela Lismore’a, Iris van Herpen, Gianniego Versace, a także polskich artystów, takich jak Ryszard Kaja, Noriaki czy twórcy z kręgu Polskiej Szkoły Plakatu. Jakość wystaw realizowanych w przestrzeni Pop Culture Gallery definiuje nie tylko unikalność eksponatów i ambitne koncepcje kuratorskie, ale także kreatywne, spektakularne aranżacje. Dzięki nietypowej lokalizacji w stylowym kompleksie kultowego centrum handlowego Stary Browar, galeria przyciąga zróżnicowaną, szeroką publiczność ze wszystkich pokoleń.
PRM
PRIME CHOICE – wybór, którego pragniesz najbardziej.
CLOTHING, SNEAKERS & CULTURE // ART / DESIGN / MUSIC
PRM to unikalny koncept modowy, w którym luksus przenika się ze stylem ulicznym, a kultura popularna splata się z niszową. PRM.com oferuje dostęp do limitowanych dropów sneakersów, ekskluzywnych kolekcji światowych projektantów oraz wcześniej niedostępnych w naszym regionie marek, prezentując starannie wyselekcjonowane portfolio produktowe.
To miejsce dla tych, którzy pragną doświadczać życia w pełni, inspirować siebie i innych, karmić zmysły, dostrzegać, wyrażać siebie i słuchać. PRM.com to przestrzeń dla koneserów i hedonistów, dla społeczności modowej awangardy, wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. To otoczenie dla tych, dla których moda definiuje tożsamość, określa przynależność, wyznacza kierunki i prowadzi do upragnionych wyborów, a nierozłącznym jej elementem jest kultura przenikająca się z muzyką, sztuką i designem.