W kolejnym artykule zajmiemy się gorącym tematem nowych technologii i sztucznej inteligencji, analizując równowagę między innowacją a ochroną prywatności. Poniżej dowiecie się, jak świadomie korzystać z nowych technologii, a zarazem zabezpieczyć swoje dane osobowe.
Tekst: Magda Judejko, Metamixer.pl | Zdjęcia: Adobe Stock
Sztuczna inteligencja, czyli AI (ang. AI – Artificial Intelligence), to obszar informatyki, który skupia się na tworzeniu systemów zdolnych do samodzielnego uczenia się i podejmowania decyzji na podstawie zebranych danych. Jest to technologia rozwijająca się niezwykle szybko, mająca potencjał rewolucyjnego wpływu na różne aspekty życia.
Innowacje i korzyści AI
AI otwiera drzwi do wielu innowacji, takich jak lepsza opieka zdrowotna, efektywniejsze zarządzanie energią czy autonomia pojazdów. To narzędzie może zmienić świat na lepsze, pod warunkiem odpowiedniego wykorzystania.
Przykłady narzędzi AI do pracy, zabawy czy nauki
Większość pewnie korzysta lub słyszała o ChatGPT, Midjurnay, ale jak zaczęłam gromadzić informację i miałabym korzystać ze wszystkich dostępnych AI, to musiałabym zatrudnić specjalną AI do zarządzania nimi. Poniżej znajdziecie kilka ciekawych przykładów na wykorzystanie AI w biznesie, sztuce lub edukacji:
- AI do przekształcania swobodnej mowy w czasie rzeczywistym w animowane rysunki,
- AI do tworzenia muzyki takich stylach jak electronica czy jazz,
- AI, która uczy się Twojego stylu pisania i sugeruje najlepsze frazy,
- AI nagrywasz swój głos, a następnie AI czyta teksty jako Ty,
- AI zarówno dla nauczycieli/szkoleniowców, jak i przedsiębiorców. AI nagrywa ekran i przekształcę akcje w instrukcję,
- AI do tworzenia stron internetowych wraz z designem i tekstami.
Chcesz w łatwy sposób szukać nowych informacji podczas przeglądania internetu? AI podsumuje artykuły i pokaże dodatkowe źródła. AI, która tworzy logo – podajesz prompt na Discordzie, a narzędzie generuje cztery koncepcje logo i pozwala pobrać je w formacie SVG. Aplikacja umożliwia wygenerowanie do 10 logotypów za darmo. Z kolei deepfake to technika tworzenia filmów oparta na sztucznej inteligencji. Możesz wrzucić zdjęcie lub film, a następnie podłożyć głos i odpowiednie treści.
Wyzwania dotyczące prywatności
Tak jak technologia mnie fascynuje, tak też trzeba mieć świadomość, że AI może być realnych zagrożeniem naszej prywatności. AI została już wykorzystana w wyborach, tworząc profile osobowości. Te informacje nie zostały wykorzystane do proponowania internautom zakupów obuwia czy też telefonu, a do przekonania do wyborów rangi politycznej. Zalew nowych narzędzi może być dobrodziejstwem dla małych kampanii, ułatwiając skuteczne docieranie do odbiorców, mikrosondy lub testowanie wiadomości. Może jednak również otworzyć nową erę dezinformacji, umożliwiając szybsze i tańsze rozpowszechnianie ukierunkowanych kłamstw w kampaniach, które są coraz trudniejsze do śledzenia.
Jak świadomie korzystać z AI
Kluczem jest edukacja i świadomość. Musimy zrozumieć, jakie dane są gromadzone i jak są wykorzystywane. Ważne jest, aby wybierać wiarygodne i etyczne produkty i usługi związane z AI oraz korzystać z ustawień prywatności, które są nam udostępniane. Dla AI dane w tym dane osobowe są napędem tak jak ropa naftowa dla przemysłu.
Czym są dane osobowe?
To informacje, dzięki którym możemy zidentyfikować w sposób pośredni lub bezpośredni osobę fizyczną. Są to takie dane jak imię i nazwisko, email, ale też wizerunek czy też dane dotyczące lokalizacji. Sprawdzaj, kto jest dostawcą oraz jakie dane i w jakim celu będzie przetwarzał. Rejestrując się w chatGPT, dostawca sam poucza, żeby nie wpisywać danych osobowych, nr rejestracyjnych pojazdu czy innych informacji.
Jeżeli chcesz wykorzystać AI w swoim projekcie czy biznesie, pamiętaj:
- wykonaj analizę ryzyka naruszenia danych osobowych,
- wprowadzając w system AI swoje zdjęcia/głos lub zdjęcia innych osób, pamiętaj, że wizerunek czy też głos jest daną osobową,
- poinformuj kto i w jakim celu przetwarza dane, w tym, że dany post/grafika/animacja powstała w wykorzystaniu AI,
- zadbaj też o szkolenia dla siebie i pracownikach, które mówią o możliwościach AI, a jednocześnie wskazują dobre praktyki związane z ochroną danych i cyberbezpieczeństwem Twojego AI.
Publikując treści z AI tzn. przerobione zdjęcia, animację, film należy informować o tym, że materiały powstały przy pomocy narzędzi zw. ze sztuczną inteligencją.
Rola regulacji i etyki
Zastosowanie AI niesie za sobą niespotykane do tej pory możliwości oraz realne obawy dotyczące prywatności. Włoski Urząd Ochrony Danych – Garante tymczasowo zakazał korzystania z ChatGPT, a EROD powołał komisję etyki. Trwają też prace nad regulacją tzw. AI ACT, który ma być uzupełnieniem RODO. Regulacje dotyczące zbierania i wykorzystania danych są niezbędne, aby zapewnić równowagę między rozwojem technologii a ochroną prywatności. Dzisiaj coraz więcej informacji o nas jest gromadzonych i analizowanych, co może prowadzić do potencjalnego nadużycia tych danych i naruszenia naszej prywatności. Prywatność to podstawa naszej wolności i godności. Musimy zrozumieć, że technologia, w tym AI, nie może przekraczać granic naszych praw i wartości. Kluczowe jest, aby mieć świadomość tego, co się dzieje z naszymi danymi i mieć możliwość kontrolowania tego procesu. Pamiętajcie, że świadomość i edukacja są kluczowe w dobie dynamicznego rozwoju technologicznego.