Niezbędnik każdego podróżnika, nieodłączny towarzysz w pracy, podczas studiów, a także czasoumilacz kierowcy stojącego w korku. Dziś w różnej formie obecny prawie w każdym domu, a mnogość jego form pozwala zaspokoić gusta najbardziej wyrafinowanych estetów. O kim mowa? O termosie.
Tekst: Alicja Kulbicka | Zdjęcia: materiały prasowe Stelton
Pierwszy termos został skonstruowany na potrzeby laboratoryjne na przełomie IX i XX wieku przez francuskiego lekarza, fizyka i fizjologa Jacques-Arsène d’Arsonvala. Niezależnie prawie 10 lat później własny termos stworzył również szkocki chemik i fizyk James Dewar. Jednak termos na domowy użytek powstał w 1907 roku i został skonstruowany przez niemieckiego inżyniera i wynalazcę Reinholda Burgera, który umieścił wynalazek Dewara w metalowej obudowie, chroniącej przed stłuczeniem.
Stellan i Carton – żołnierze w służbie designu
Przeszło 50 lat później rozpoczyna się historia duńskiej marki Stelton, kiedy to w Kopenhadze powstaje niewielki zakład produkujący akcesoria kuchenne. Stellan i Carton, dwóch towarzyszy-żołnierzy, połączyło swoje nazwiska i stworzyło jedną z najbardziej znanych marek projektowych w Danii – Stelton. Pierwsze trzy lata funkcjonowania były trudne. Dopiero stworzona przez ikonę skandynawskiego designu Arne Jacobsena linia Cylinda przyniosła prawdziwy przełom. Prosty rysunek wykonany na serwetce był pierwszym szkicem tego, co stało się pierwszym projektem zastawy Arne Jacobsena. Po trzech latach rozwoju produktu Cylinda-line została wprowadzona na rynek w 1967 roku i od razu otrzymała kilka nagród za wzornictwo. Charakterystyczny cylindryczny profil był wówczas bardzo awangardowy i do dziś seria uznawana jest za symbol klasycznego, wyrafinowanego stylu.
Dziedzictwo Arne Jacobsena
„Mój sposób projektowania nie jest procesem intelektualnym. Moje pomysły wynikają z moich własnych potrzeb. Nie chcę komplikować rzeczy, tylko trochę ułatwić codzienne życie” – te słowa Erika Magnussena stanowią dziś motto, według którego firma Stelton projektuje artykuły codziennego użytku. Ten znany duński projektant, którego prace są prezentowane i podziwiane w muzeach na całym świecie, podjął się zadania kontynuowania dziedzictwa Arne Jacobsena w marce Stelton. Spod jego ręki wyszły projekty mebli, zastawy stołowej oraz oświetlenia. Szczególnie upodobał on sobie cylindryczne kształty, żywe kolory oraz wysokiej jakości materiały. Jego produkty wyróżnia minimalizm, charakterystyczny dla skandynawskiego designu. Magnussen jest laureatem Lunning Prize, Furniture Prize i Red Dot, a także wielu innych międzynarodowych nagród. Jego najbardziej popularnym projektem jest dzbanek próżniowy, stworzony dla marki Stelton. Do dzisiaj jest to najlepiej sprzedający się produkt tej firmy.
EM77
Termos EM77 zaprojektowany przez Erika Magnussena w latach 70-tych to jedna z ikon skandynawskiego designu. Jego minimalna forma i prosta konstrukcja sprawiły, że trafił na tysiące stolików kawowych na całym świecie. Kultowy Stelton EM77 to bez wątpienia najsłynniejszy dzbanek próżniowy na świecie. Zaprojektowany w 1977 roku, EM77 został wprowadzony na rynek jako kontinuum wspomnianej linii Cylinda-line Arne Jacobsena. Projektem tym Magnussen rzeczywiście podąża śladami Jacobsena: funkcjonalność i klasyczna minimalistyczna forma zawsze sprawiają wrażenie świeżych, aktualnych i ponadczasowych. Efekt końcowy łączy w sobie cechy typowe dla produkcji Magnussena: funkcjonalność, prostotę i minimalną formę. Genialną innowacją techniczną dzbanka jest unikalna pokrywka ociekowa, która otwiera się automatycznie po przechyleniu i zatrzaskuje się, gdy dzbanek zostaje odstawiony na stół. Termos EM77 szybko odniósł sukces sprzedażowy i do dziś pozostaje jednym z najlepiej sprzedających się produktów Stelton wszechczasów. Początkowo wykonany był ze stali, ale od 1979 roku produkowany jest również w wersji z kolorowego plastiku szkliwionego. Od tego czasu asortyment produktów został poszerzony o ekspres do kawy, czajnik, mlecznik i cukiernicę. Oprócz najpopularniejszych kolorów bieli i czerni, Stelton co roku wprowadza na rynek nowe sezonowe kolory, dzięki którym klasyczny skandynawski design zawsze pozostaje aktualny.