HYMER – dom na kołach 

Hymer Poznań, Bońkowscy, Caravaning

Turystyka kamperowa w Polsce cieszy się coraz większą popularnością. Największy boom przeżywała w covidzie, ale ci, którzy zasmakowali tego rodzaju spędzania wolnego czasu, nie wyobrażają sobie już dzisiaj innej formy urlopu. Dominika i Darek Bońkowscy, pasjonaci caravaningu, ale i biznesowo związani z branżą od lat, na rodzinne wycieczki proponują kampery i przyczepy kampingowe Grupy Erwin Hymer. Dziś sami w ten sposób zwiedzają Polskę i Europę i przekonują, że to doskonały sposób na to, aby odpocząć na łonie natury, zacieśnić więzi rodzinne, ale także podpowiadają, jak wybrać skrojony pod nasze potrzeby dom na kołach. 

Rozmawia: Alicja Kulbicka
Zdjęcia: Maciej Sznek, Escargofoto, materiały własne Hymer

Jak wygląda rynek caravaningowy w Polsce i jak oceniacie Państwo jego potencjał?

DAREK BOŃKOWSKI: Zawodowo wokół kamperów krążymy już od 2004 roku, kiedy to mieliśmy pierwsze podejście do tego rynku. Skupiliśmy się wówczas na wynajmie i można śmiało powiedzieć, że byliśmy absolutnymi prekursorami w tej materii. Rynek był młody, a potencjalni klienci niewiele na temat samochodów kempingowych wiedzieli. Do dziś pamiętam pytania, jakie padały podczas prezentacji samochodów – czy w takim samochodzie jest kuchnia i jak to możliwe, że znajduje się w nim pełnowymiarowy prysznic. (śmiech) Obecnie zmieniło się to diametralnie, rynek jest dojrzały, a klient wyedukowany. Pierwszy etap naszej kamperowej przygody zakończyliśmy w 2012 roku, wycofując się z tego rynku, nie widząc znaczących wzrostów. Rynek wynajmu i nadal jest trudny, wiele samochodów wracało zniszczonych, a i zdarzało się, że ulegały awarii podczas urlopów naszych klientów i trzeba było je ściągać z odległych zakątków Europy. Ale rynek o nas nie zapomniał i kiedy w 2018 roku otworzyliśmy w Sadach salon samochodów dostawczych Toyoty, to zdecydowaliśmy spróbować raz jeszcze. Zaczęło się od Toyoty Crosscamp, małego samochodu campingowego na bazie Toyoty Proace, a po targach caravaningowych w Düsseldorfie, od 2019 roku, nasz plac zapełnił się kamperami. 

Wróciliście Państwo do modelu wynajmu?

DAREK BOŃKOWSKI: To niewielki wycinek naszej działalności. W tej chwili skupiamy się na sprzedaży i serwisie, a wynajem realizujemy tylko w wyjątkowych sytuacjach, kiedy na przykład potrzebne jest auto zastępcze. Co do zasady nie jesteśmy wypożyczalnią, ale jak to w biznesie nigdy nie mów nigdy,
czekamyna dojrzałość rynku

Hymer Poznań, Bońkowscy, Caravaning

Ale jednak – czy aby napić się piwa trzeba kupować cały browar? Czy nie pokutuje wśród ludzi takie przeświadczenie, że kamper lepiej wynająć niż kupić? Jednak własny samochód trzeba ubezpieczać, gdzieś parkować, a nie korzystamy z niego przecież codziennie… 

DAREK BOŃKOWSKI: Mam takie doświadczenie z rowerami, które też teoretycznie mogę sobie wynająć. Tylko zawsze, kiedy mam ochotę pojeździć na rowerze, to albo nie są dostępne, albo nie ma w pobliżu wypożyczalni, albo aplikacja nie zadziała. Kiedy masz swoje auto – gwarantuję, że skorzystasz z niego częściej niż raz w roku i to wtedy, kiedy to Ty masz na to ochotę. 
DOMINIKA BOŃKOWSKA: Żyjemy w czasach, w których ilość bodźców przekracza już nasze zdolności percepcyjne. Wszyscy bardzo potrzebujemy tych chociaż kilku chwil odpoczynku, a weekendowy, spontaniczny wypad nad jezioro za miastem, dzięki kamperowi, może stać się niezapomnianą przygodą i dostępną od ręki. Naprawdę nie trzeba jechać kilkuset kilometrów. Wystarczy kamper, miejsce z pięknym widokiem i okazuje się, że dużo szybciej wchodzimy w stan relaksu.
DAREK BOŃKOWSKI: Wynajem jest świetnym sposobem na to, aby wypróbować, czy ten model spędzania wolnego czasu jest dla nas odpowiedni. Bo kamper to nie wakacje all inclusive. Wymaga on zaangażowania na poziomie technicznym, ale także na poziomie samego planowania podróży. Więc na pierwszy raz wynajem jest dobrą opcją, pozwalającą nabrać doświadczenia i sprawdzenia, czy ten sposób spędzania wolnego czasu nam odpowiada.    

Doświadczenie w branży macie Państwo duże, zatem ciekawa jestem, jak zmieniał się klient na przestrzeni lat?

DOMINIKA BOŃKOWSKA: Na pewno dzisiaj nasz klient jest bardziej świadomy. Nie trzeba już go „uczyć”, czym jest kamper i jakie ma funkcje. Na branżę caravaningową ogromny wpływ miał covid, zamknięcie hoteli, niepewność tego czy uda się spędzić w jakikolwiek sposób urlop, spowodowało wręcz wybuch popularyzacji tego sposobu spędzania wolnego czasu. Niektórzy z taką formą już zostali i pewnie zostaną, a inni potraktowali to jako fajną przygodę, ale raczej jednorazową. Ale pojawił się też nowy klient, który plasuje się gdzieś pomiędzy pełnowymiarowym urlopem a weekendowym wypadem za miasto. W związku z tym, że dzisiaj sporo osób pracuje zdalnie, można pozwalić sobie na kilkudniowe eskapady kamperem. Może nie od razu do Włoch, ale po Polsce. Turystyka trzy-czterodniowa staje się coraz bardziej popularna. Bo jeśli już masz kampera, to przeważnie jest on już spakowany, wystarczy zabrać ulubioną poduszkę, jedzenie z domowej lodówki i można szybko oderwać się od prozy życia codziennego.
DAREK BOŃKOWSKI: Trzeba też dodać, że w Polsce przez ten czas bardzo zmieniła się infrastruktura. Mamy piękne autostrady, możemy wygodnie i bezpiecznie przemieszczać się pomiędzy miejscowościami. Czekamy wciąż na komfortowe campingi, bo tu w porównaniu z innymi krajami Polska ma jeszcze sporo do nadrobienia. Ale myślę, że powstanie tego typu, przyjaznych kamperom miejsc, to tylko kwestia czasu. Coraz większa liczba miłośników caravaningu wymusi rozwój w tym obszarze.
DOMINIKA BOŃKOWSKA: Polska staje się coraz chętniej odwiedzanym przez turystów krajem i to przez cały rok. Więc i oni myślę, pomogą nam w rozwoju infrastruktury, bo kamperem wbrew obiegowej opinii jeździ się cały rok.   
DAREK BOŃKOWSKI: W popularyzacji tego sposobu spędzania wolnego czasu na pewno pomaga także stale rosnąca sieć serwisów, bo przeciętny użytkownik kampera chce po prostu czuć się w swojej podróży bezpiecznie, nie myśląc o tym, co zrobi, kiedy zdarzy się awaria.  

Hymer Poznań, Bońkowscy, Caravaning

Sami Państwo też kultywujecie ten sposób spędzania wolnego czasu.

DAREK BOŃKOWSKI: To prawda, a najlepszym tego dowodem jest, że rozmawiamy w przeddzień naszego wyjazdu kamperem do Szkocji. (śmiech) Bardzo lubimy ten sposób spędzania wolnego czasu, i to nie tylko w czasie wolnym od pracy! W trakcie covidu niejednokrotnie korzystaliśmy z tego rozwiązania, jeżdżąc na różnorakie targi, konferencje, kiedy to zamiast pobytu w hotelu, mieszkaliśmy w kamperze. 
DOMINIKA BOŃKOWSKA: Obydwoje wywodzimy się z branży motoryzacyjnej, więc po prostu kochamy samochody! (śmiech) I lubimy doświadczać wszystkiego, co z nimi związane. A kampery są częścią tej przygody. 

Podróż kamperem zbliża?

DOMINIKA BOŃKOWSKA: Na pewno! Ostatecznie spędzamy z najbliższymi czas na względnie niewielkiej powierzchni przez parę dni, czasem tygodni. Po wielu naszych rodzinnych podróżach wracaliśmy z zupełnie nową wiedzą na temat naszych dzieci, ich zainteresowań. To także doskonały czas na to, aby się do siebie na nowo zbliżyć. Te wycieczki rozwijały także naszą kreatywność. Wiele godzin w podróży powodowało, że wymyślaliśmy coraz to nowe gry słowne, zabawy w skojarzenia. I już zawsze te eskapady kojarzyć nam się będą z mnóstwem śmiechu, zabawy i relaksu. A nasze dzieci, pomimo że już dzisiaj z nami nie podróżują, mają w pamięci sytuacje, które spotykały nas podczas tych wypraw. I wspominają je dużo częściej niż klasyczne, zorganizowane urlopy all inclusive.       

Hymer Poznań, Bońkowscy, Caravaning

Gdzie biznesowo na mapie turystyki caravaningowej plasuje się Hymer?

DAREK BOŃKOWSKI: Hymer to marka doskonale znana na świecie i w naszym kraju. To kampery ze ścisłej światowej czołówki największego producenta w Europie – grupy Erwin Hymer będącej częścią Thor Industries, światowego giganta w dziedzinie samochodów rekreacyjnych, w którego skład wchodzą producenci kamperów i przyczep kempingowych, a także specjaliści od akcesoriów, a także usług wynajmu i finansowania. Z kolei marka Hymer jest jedną z marek samochodów caravaningowych wchodzących w skład Grupy. To samochody z segmentu premium, plasujące się w wyższych partiach cenowych. Jeśli z kolei spojrzeć na cyfry, to ten rynek w porównaniu z rynkiem samochodów osobowych nie dysponuje tak rozbudowanymi danymi. To, co wiemy na pewno, to w covidzie rynek bardzo urósł, natomiast dzisiaj dostępne dane pokazują, że mamy do czynienia z jego korektą. Choć i tak ilość sprzedawanych rokrocznie aut jest wyższa niż w przedpandemicznym 2019 roku. Polska dla Hymera stanowi ważny rynek, czego dowodem jest otwarcie w 2023 roku fabryki w Nowej Soli. 

Hymer Poznań, Bońkowscy, Caravaning

Jakie zatem samochody macie w swojej ofercie?

DAREK BOŃKOWSKI: Jesteśmy przedstawicielami takich marek jak wspomniany Hymer, a także Sunlight, Burstner i Crosscamp. Nasze portfolio pozwala nam mieć pełen przekrój samochodów caravaningowych, od małych vanów, przez samochody typu półintegra, w pełni zintegrowane, po pojazdy typu alkowa. A dodatkowo przy naszym salonie w Sadach, zlokalizowany jest serwis, w który realizujemy naprawy oraz doposażamy samochody kempingowe i przyczepy.  

Hymer Poznań, Bońkowscy, Caravaning

A jak wybrać najlepszy dom na kołach? 

DOMINIKA BOŃKOWSKA: Musimy sobie najpierw odpowiedzieć na kilka pytań o nasze potrzeby. O to w jaki sposób chcemy spędzić wakacje, jaki sprzęt ze sobą zabieramy, o funkcjonalność rozwiązań wewnątrz pojazdu, po ilość osób, która będzie kamperem podróżować. Małe vany będą idealnym towarzyszem, jeśli w podróż wybieramy się w mniejszym gronie. Zabudowa vanów w oparciu o standardowe, ale całkiem nieźle zintegrowane nadwozie samochodu dostawczego, w połączeniu z nowatorskimi rozwiązaniami, zapewnią komfort użytkowania i wygodę podróżowania. Auta takie są krótsze, węższe i niższe, ale rozplanowane w taki sposób, aby we wnętrzu nie brakowało miejsca. Na autostradzie pojedziemy takim kamperem znacznie szybciej, zużyjemy mniej paliwa, zaoszczędzimy na kosztach promów i będzie nam łatwiej prowadzić go w miastach i na wąskich lokalnych drogach. Plusem jest możliwość wjazdu do miejsc niedostępnych dla większych kamperów oraz możliwość postoju całonocnego w miejscach, gdzie obowiązuje zakaz dla kamperów standardowych. Większe samochody na pewno dają dużo więcej swobody i przestrzeni podróżującym, posiadają wszystkie udogodnienia niezbędne do mieszkania – sypialnię, pokój dzienny, kuchnię, łazienkę, często także „garaż” na rowery lub inny sprzęt, jaki zabieramy ze sobą. Ale co za tym idzie, są większe, cięższe i jazda nimi wymaga pewnej wprawy. 
DAREK BOŃKOWSKI: Jako że sami jesteśmy wielkimi fanami van-life’u i z tego rodzaju wypoczynku korzystamy od lat, z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że w trakcie naszego życia oczekiwania i wymagania dotyczące kamperów, którymi podróżowaliśmy, zmieniały się. Kiedy dzieci były małe, potrzebowaliśmy więcej przestrzeni zorganizowanej typowo pod wakacje z dziećmi. Z biegiem czasu, kiedy jeździmy sami, nasze potrzeby są nieco inne. W tym roku do Szkocji jedziemy najmniejszym samochodem z naszej oferty. 

W 2023 roku największą premierą bezwzględnie okazał się Hymer Venture S, w którym system aranżacji pozwala dwukrotnie powiększyć kubaturę mieszkalną, ale też korzystać z nowatorskiego pomysłu na taras adaptowany z tylnej klapy wejściowej.

DAREK BOŃKOWSKI: Hymer Venture S definiuje nową kategorię pojazdów – to innowacyjny kamper o najwyższych standardach wzornictwa i funkcjonalności, który dzięki napędowi 4×4 może poruszać się po trudnym terenie. Oczywiście, nie wjedziemy nim na szczyt góry, ale na pewno daje nam on dużo większe możliwości wjazdu tam, gdzie mamy pewność, że będziemy sami. Hymer Venture S z zewnątrz wygląda zupełnie inaczej niż większość dostępnych kamperów. Na pierwszy rzut oka uwagę przyciąga pneumatycznie podnoszony dach typu pop-top, który podnosi się w niespełna trzy minuty. Dwukomorowy system ścian zapewnia podczas snu ochronę przed hałasem, światłem oraz różnicami temperatur z zewnątrz. Dodatkowo mamy tu masywne koła, jak na auto terenowe przystało. Samochód wyróżnia się też wielkim panoramicznym oknem w tylnej części salonu, które po otwarciu stanowi taras idealny do spędzania wolnego czasu.
DOMINIKA BOŃKOWSKA: W przypadku tego auta, widać ogromną inspirację ekskluzywnymi łodziami. Wysokiej jakości materiały, drewno i filc pozwalają uzyskać nam efekt przytulności, a producent skorzystał z całej masy innowacyjnych rozwiązań, tym samym wyznaczając dziś trendy w całym rynku samochodów caravaningowych. Mnie osobiście urzekło światło w nim zainstalowane, które pozwala na czterostopniową regulację jego natężenia, a także możliwość ustawienia twardości materaca. To udogodnienia wcześniej w tego typu autach niespotykane. 

Hymer Poznań, Bońkowscy, Caravaning

Wspomnieliście Państwo o serwisie Hymer Poznań zlokalizowanym przy salonie w Sadach. Inaczej naprawia się samochody osobowe, a inaczej kampery? 

DAREK BOŃKOWSKI: Zapewniamy naszym klientom kompleksową obsługę od sprzedaży po serwis. Niewiele punktów sprzedaży ma swój serwis, my z racji tego, że działamy równolegle w branży samochodów osobowych i dostawczych nie wyobrażamy sobie takiego serwisu nie mieć. Na pewno dużym wyzwaniem jest znalezienie osób, które specjalizują się w naprawie kamperów, bo technicy dedykowani do ich naprawy z samochodem sensu stricte nie mają zbyt wiele do czynienia. Naprawy części kempingowej to zupełnie inny wymiar mechaniki. A to dlatego, że znajdują się w niej tysiące śrubek, uszczelek, rurek z wodą, podłączeń zlewu, toalety, prysznica, urządzeń do ogrzewania, paneli słonecznych, elektroniki związanej ze sterowaniem różnymi funkcjami auta. Technik kamperowy musi być bardzo multifunkcjonalny. My takich u siebie mamy i dzięki temu możemy świadczyć usługi serwisowe. Z kolei w Polsce serwisy Hymera są zlokalizowane w dużych miastach, ale ta sieć ciągle się rozwija w miarę rozwoju całego rynku. Hymer ma także swoje centrum techniczne, które służy nam pomocą w sytuacjach, w których nasz serwis nie daje sobie rady. 
DOMINIKA BOŃKOWSKA: Zdarza się, że kamper uczestniczy w wypadku i potrzebna jest gruntowna naprawa i na przykład trzeba wymienić całą ścianę. To bardzo skomplikowany proces i trzeba nie lada umiejętności, aby zrobić to dobrze. Nasze motoryzacyjne korzenie i umiejętności pozwalają nam naprawić zarówno sam samochód, jak i jego część hotelową. Choć sama budowa kampera jest zupełnie inna niż klasycznego samochodu osobowego, a użyte materiały różnią się od tych używanych w samochodach osobowych.  

Hymer Poznań, Bońkowscy, Caravaning

Elektromobilność dogoniła kampery?

DOMINIKA BOŃKOWSKA: W przypadku kamperów mówimy dokładnie o tych samych silnikach, jakie spotykamy na rynku samochodów osobowych czy dostawczych. Zatem i tę branżę czeka zmiana. 
DAREK BOŃKOWSKI: W tej chwili całość naszej sprzedaży to diesle, bo kamper to jednak jest masa. A wszyscy zdajemy sobie sprawę z ograniczeń, jakie niesie za sobą elektryfikacja w motoryzacji. Krótkie zasięgi, długie czasy ładowania, ciągle jeszcze niezbyt gęsta sieć ładowarek. Czyli wszystko to, czego podczas jazdy kamperem chcielibyśmy uniknąć. W przypadku kamperów, szansę upatruję raczej w instalacjach wodorowych, bo taką masę coś musi uciągnąć, a w przypadku silników elektrycznych zasięg takich pojazdów byłby bardzo niski. 

Jakie plany na najbliższą przyszłość? 

DOMINIKA BOŃKOWSKA: Mocno stawiamy na rozwój i wierzymy w rozkwit rynku. W przyszłym roku planujemy otwarcie nowego miejsca w Poznaniu, dedykowanego właśnie kamperom. W tej chwili sprzedaż i serwis są rozdzielone, znajdują się w różnych miejscach, chcemy je połączyć, więc już w przyszłym roku zaprosimy Państwa do zupełnie nowej przestrzeni, w której będzie można zobaczyć, przetestować i ostatecznie wybrać swój skrojony na miarę, wymarzony dom na kółkach.  

Alicja Kulbicka

Alicja Kulbicka

Redaktor naczelna
REKLAMA
REKLAMA

Może cię zainteresować:

Hymer Poznań, Bońkowscy, Caravaning
REKLAMA
REKLAMA

Karmann Ghia – odrodzenie ikony

Artykuł przeczytasz w: 4 min.
Karmann Ghia


Na początku lat 60-tych XX wieku, kiedy motoryzacja przeżywała prawdziwą rewolucję, VW Karmann Ghia, z elegancką linią nadwozia i niepowtarzalnym stylem, stał się symbolem nowoczesności i luksusu. To niezwykłe połączenie sportowego ducha i klasycznej elegancji od lat fascynuje miłośników motoryzacji na całym świecie.

Tekst.: Alicja Kulbicka | Zdjęcia: Maciej Sznek, Politechnika Poznańska, Adobe Stock

Volkswagen Karmann Ghia to jeden z najbardziej rozpoznawalnych klasyków motoryzacji, który od momentu debiutu w 1955 roku, zyskał status ikony stylu i elegancji. Stworzony przez Giorgetto Giugiaro, młodego projektanta pracującego dla włoskiej firmy Carrozzeria Ghia, model łączył w sobie sportowy charakter z ponadczasową estetyką. Karmann Ghia, będący efektem współpracy między Volkswagenem a niemieckim producentem nadwozi Karmann, wyróżniał się zaokrągloną sylwetką i chromowanymi detalami, które szybko zdobyły uznanie miłośników motoryzacji na całym świecie. Karmann Ghia zdobył również uznanie wśród celebrytów. W latach 60. samochód był ulubionym pojazdem wielu znanych osobistości, w tym słynnego amerykańskiego aktora i reżysera Jamesa Deana, który cenił sobie jego elegancję i nietuzinkowy design. Model ten, dostępny w wersji coupe oraz kabriolet, stał się symbolem luksusu i prestiżu, a jego doskonałe właściwości jezdne oraz atrakcyjna stylistyka zapewniły mu miejsce w sercach kolekcjonerów i pasjonatów motoryzacji. Choć produkcja modelu zakończyła się w 1974 roku, jego status jako kultowego klasyka wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, a dobrze zachowane egzemplarze osiągają wysokie ceny na aukcjach.

Spełnić motoryzacyjne marzenie

Urokowi VW Karmann Ghia nie oparli się również studenci z Politechniki Poznańskiej, którzy w ramach projektu PUT Renovation postanowili zmierzyć się z wyzwaniem odrestaurowania tego wyjątkowego auta. To ambitne przedsięwzięcie, w którym młodzi inżynierowie połączyli swoją pasję do motoryzacji z praktycznym doświadczeniem, jest doskonałym przykładem integracji teorii z praktyką. Studenci, zafascynowani nie tylko wyglądem, ale i historią Karmanna, mają teraz szansę na zdobycie cennych umiejętności pod okiem specjalistów z branży. Politechnika Poznańska, reprezentowana przez JM Rektora prof. dr hab. inż. Teofila Jesionowskiego, podpisała umowę sponsorską z Porsche Inter Auto Polska Sp. z o.o., reprezentowaną przez Dyrektora Regionalnego PIA – Dominika Fijałkowskiego. Umowa dotyczy realizacji prac blacharsko-lakierniczych w ramach projektu odrestaurowania VW Karmann Ghia. Dzięki tej współpracy eksperci z działu blacharsko-lakierniczego PIA podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, pomagając studentom w renowacji legendarnego modelu. To nie tylko umożliwia praktyczne kształcenie, ale również daje młodym inżynierom możliwość pracy z najlepszymi w swojej dziedzinie.

20240724 A7 00814 3
20240724 A7 00829 3

Współpraca na rzecz przyszłości

Projekt PUT Renovation doskonale ilustruje, jak świat akademicki i przemysł motoryzacyjny mogą się wzajemnie inspirować. Studenci Politechniki Poznańskiej, poprzez bezpośrednią pracę nad renowacją VW Karmann Ghia, mają szansę na zdobycie praktycznych umiejętności w rzeczywistych warunkach warsztatowych. Wizyta przedstawicieli Porsche Inter Auto w laboratoriach uczelni, w tym na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu oraz Wydziale Inżynierii Mechanicznej, podkreśliła, jak motoryzacyjna pasja może napędzać innowacje i rozwój. Tego rodzaju projekty to nie tylko krok w stronę rozwoju młodych talentów, ale także inwestycja w przyszłość branży motoryzacyjnej. Praca nad odrestaurowaniem legendarnego Karmanna Ghia to dla studentów nieoceniona okazja do zdobycia cennych umiejętności, które mogą znacząco wpłynąć na ich przyszłą karierę.

20240823 2024 politechnika PIA 025 3

Powrót ikony

Odrestaurowany VW Karmann Ghia, będący efektem tej współpracy, to uosobienie harmonii między tradycją a nowoczesnością. Dzięki pieczołowitości i zaangażowaniu każdego uczestnika projektu, samochód nie tylko odzyska swój dawny splendor, ale stanie się także dowodem na to, jak klasyka motoryzacji może współgrać z nowoczesnymi technologiami. Projekt PUT Renovation pokazuje, że przy odpowiednim wsparciu i z pasją można tworzyć coś naprawdę wyjątkowego, łącząc przeszłość z przyszłością.

Alicja Kulbicka

Alicja Kulbicka

Redaktor naczelna
REKLAMA
REKLAMA
Karmann Ghia
REKLAMA
REKLAMA