Szymon Brodziak nie przestaje zaskakiwać. Kolejne wyróżnienia dla mistrza czarno-białej fotografii!
27 lipca, 2023
Kilka dni temu do Polski dotarły informacje z Londynu, gdzie ogłoszono wyniki słynnego konkursu fotografii czarno-białej MonoVisions Awards. To już siódma edycja konkursu, którego celem jest odkrycie najlepszych monochromatycznych fotografów z całego świata i zapewnienie najlepszych możliwości zdobycia uznania i nagrody za ich pracę. Coroczny konkurs jest otwarty dla fotografów ze wszystkich środowisk i na wszystkich poziomach, w tym profesjonalistów i amatorów. Akceptowane są wszelkie formy fotografii czarno-białej wykonanej metodami tradycyjnymi lub cyfrowymi. Szymon Brodziak, który niejednokrotnie udowodnił swój talent w tym i innych konkursach, ponownie został wyróżniony. Tym razem aż 11 razy.
Jedną z nagrodzonych fotografii jest „Pony” – kadr, który powstał w czasie sesji zdjęciowej dedykowanej na potrzeby kursu Mistrz Kreacji.
Zdjęcia z filmów, które nigdy nie powstały – to kolejne wyróżnienia w kategorii Ludzie. Fotografie powstały w ramach projektu kalendarza na rok 2023 dla ATM Polska, który zawiera 13 kadrów z polskimi aktorami. Na jednym ze zdjęć zobaczymy zjawiskową Weronikę Książkiewicz, która zawodowo odegrała swoją rolę w obiektywie Brodziaka i wywalczyła tym samym jedną z wyżej wspomnianych nagród. Oprócz Weroniki, w projekcie wzięli udział: Bartek Kotschedoff, Marta Nieradkiewicz, Tomasz Ziętek, Maria Dębska, Eliza Rycembel, Jędrzej Hycnar, Masza Wągrocka, Piotr Stramowski, Jacek Beler, Martyna Byczkowska i Agnieszka Więdłocha.
Kolejną wyróżnioną fotografią jest „After Hours” – to przykład sesji, która została wykonana na prywatne zlecenie, jednak przeistoczyła się w sesję alternatywną i cieszy się ogromnym zainteresowaniem odbiorców Brodziaka.
„Biblioteka #10” to jeden z efektów sesji zdjęciowej, która odbyła się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu na zaproszenie Tomasza Migdala – prezesa polskiego oddziału Stowarzyszenia Wielkiego Fryzjerstwa Francji. Wzięło w niej udział aż jedenastu fryzjerów, którzy wykonali wyjątkowe fryzury, makijaże i stylizacje na kilku modelkach. Z ciekawostek, w czasie sesji, pośród idealnie ustawionych tomów, jeden z nich, bez ingerencji nagle wypadł – była to zabytkowa „The Encyclopedia of sexual behaviour”. Opisywana fotografia została doceniona przez jury w Londynie.
Słynne „Drzewo”, czyli limitowana i certyfikowana fotografia kolekcjonerska również trafiło do zacnego grona wyróżnionych. Fotografia budzi ogromne zainteresowanie wśród odbiorców. Jeden z kolekcjonerów zapytany co widzi, odpowiedział: “Ziemia i niebo są oddzielone zmysłowym drewnem. Drzewo jest symbolem Ewy. Widzisz jej piękne nogi. Czy nasz stwórca naprawdę nie wiedział, co się stanie?”.
„Get lucky” to fotografia z sesji w kasynie, dokładnie w Casinos Poland, dla którego Szymon realizował kalendarz w 2017 roku. Wyróżniona w Londynie w kategorii Fine Art.
W filmie „Constantine” Francisa Lawrence’a jest scena, w której samochód wpada na bohatera i rozbija go w drobny mak. Szymon miał tę scenę w głowie przez długi czas, aż w końcu zaproszony do współpracy przez modelkę Leonorę Jimenez, Miss Asia Pacific przekuł swoją wizję w rzeczywistość, czego wynikiem jest między innymi fotografia „Dźwig”, której backstage i efekt finalny doceniono również w Londynie.
Fotografie „Maid”, „Fire Escape” oraz „Atomic!” to autorskie projekty Brodziaka wyróżnione w kategorii Fine Art oraz Nude. Kadry dzięki którym Artysta realizował swoje wizje w roku 2023. Są to zdjęcia upublicznione w ostatnich miesiącach. Ich premiery odbywały się w Brodziak Gallery Poznań, gdzie Szymon na co dzień pracuje. Jest to piękny punkt na mapie Poznania i za każdym razem zaskakuje oryginalnymi wydarzeniami i regularnie zmieniającą się ekspozycją.
Fotografia „Loop #01” inspirowana architekturą Filharmonii w Szczecinie. Zwisająca na szarfie modelka – akrobatka asekurowana przez ojca pozowała Szymonowi na cztery tygodnie przed wernisażem, który odbył się w Galerii Poziom4, we wspomnianej filharmonii. Kadr porusza, zastanawia, skłania do refleksji. A Ty co widzisz? Bo jury konkursu widziało monochromatyczne piękno, któremu przyznało wyróżnienie w kategorii Fine Art.
Sprawdź, jaka historia stoi za Twoją ulubioną parą butów
9 października, 2024
Artykuł przeczytasz w: 10 min.
W ramach prestiżowej współpracy, jaką Stary Browar nawiązał z londyńskim Design Museum, w Poznaniu od 10 października będzie można zobaczyć wyjątkową wystawę „Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM. Ekspozycja w Pop Culture Gallery @Stary Browar przybliży fenomen butów, które z przedmiotów użytkowych urosły do rangi kulturowych ikon i obiektów kolekcjonerskich. Archiwalne modele, limitowane edycje, kolekcjonerskie „białe kruki” – to prawdziwa gratka nie tylko dla zadeklarowanych sneakerheadów, ale wszystkich użytkowników kultowych butów sportowych. Sponsorem wystawy jest marka PRM, unikalny koncept modowy, w którym luksus przenika się ze stylem ulicznym.
Niewiele rzeczy jest tak uniwersalnych i różnorodnych zarazem, jak sneakersy. Wystawa w Starym Browarze zaprezentuje ich historię, wpływ na kulturę i design. Na ekspozycji będzie można zobaczyć kilkaset eksponatów: pierwsze produkty największych międzynarodowych marek, pary z najbardziej rozchwytywanych kolaboracji, modele stworzone przez projektantów mody, innowacyjne prototypy, a także filmy, zdjęcia i materiały udowadniające, że sformułowanie „kultura sneakersowa” nie jest nadużyciem.
Ekspozycja sięga nie tylko do historii, ale odpowiada również na pytanie, jak największe sneakersowe marki projektują przyszłość i radzą sobie z wyzwaniami ekologicznymi. Symbolem zwrotu branży w stronę cyrkularności będzie punkt w galerii, w którym będzie można oddać zużytą parę sneakersów. Z zebranych butów powstanie artystyczna instalacja.
Boiska, ulice, wybiegi
Od butów sportowych do modowych ikon – pierwsza część wystawy w browarowej Pop Culture Gallery opowiada historię tej ewolucji. Początkowo sneakersy projektowano wyłącznie dla profesjonalnych sportowców. Z boisk i bieżni buty te zagarnięte zostały na ulice przez młodych ludzi z dużych miast i zaadaptowane jako element osobistego stylu, symbol przynależności do subkultur, narzędzie wyrażania indywidualności. Rosnący popyt i zmiana statusu sneakersów zostały podchwycone przez producentów. Marki do projektowania i promocji butów zaczęły angażować celebrytów oraz nawiązywać współprace z niszowymi butikami streetwearowymi na całym świecie: od Nowego Jorku, przez Tokio, po Paryż. Scena sportowa rozpoczęła trwający do dziś romans z modą. Swoje sneakersy zaczęły tworzyć luksusowe marki i awangardowi projektanci: Balenciaga, Rick Owens, Virgil Abloh, Vivienne Westwood, Craig Green, A-COLD-WALL*. Prestiżowe kolaboracje i limitowane edycje napędzały rozwój rynku kolekcjonerskiego. Przykłady najbardziej pożądanych par zobaczymy na poznańskiej wystawie.
Projektowy wyścig
W historii sneakersów wątki kulturowe przenikają się z innowacjami na polu designu. Projektanci od dekad szukają rozwiązań i technologii pozwalających poprawić przyczepność, amortyzację i dopasowanie butów sportowych. Część wystawy zatytułowana „Performance” odkryje przed widzami kulisy procesu projektowania sneakersów i najważniejsze punkty zwrotne w tej fascynującej dziedzinie: pierwsze Converse’y z lat 20. XX wieku, pierwowzory butów do biegania New Balance, eksperymenty Nike z gofrową podeszwą, inteligentne samozawiązujące się modele Puma, projekty barefoot eksplorujące naturalne właściwości anatomiczne ludzkiej stopy i wiele innych.
Bieg na długi dystans
Wyścig producentów po najbardziej wydajne i ergonomiczne sneakersy trwa, jednak dziś kluczowym wyzwaniem dla projektantów są kwestie związane z ograniczeniem emisyjności i zwrotem w stronę obiegu zamkniętego. Prezentowane na wystawie infografiki ukazują oszałamiającą skalę globalnej produkcji i wielkość rynku sneakersów, sugerując trudne pytanie: czy branża zaczyna zjadać własny ogon? Trzecia sekcja ekspozycji w Pop Culture Gallery pod hasłem „Sustainability” prezentuje poszukiwania sposobów na ograniczenie negatywnych skutków masowej produkcji i konsumpcji. Kluczowe zagadnienia to tutaj nowe materiały, recycling i upcycling, ale też dążenie do zmian w świadomości konsumentów. Symbolicznym zaproszeniem kuratorów i organizatorów wystawy w Starym Browarze do tej rewolucji będzie punkt w galerii, w którym będzie można oddać zużytą parę sneakersów. Z zebranych butów stworzone zostanie dzieło sztuki, a publiczność stanie się jej współautorem.
Wystawę „Sneakers Unboxed: Studio to Street”powered by PRM otworzy wernisaż 10 października o godz. 19:00. Projekt przygotowany we współpracy z Design Museum w Londynie i partnerstwie z marką PRM wpisuje się w długofalowy program wystaw w Pop Culture Gallery @Stary Browar (wcześniej Galerii na Dziedzińcu) dedykowanych popkulturze i modzie. Wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka.
„Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM – wystawa
A touring exhibition from the Design Museum, London
Pop Culture Gallery @Stary Browar, Poznań
wernisaż: 10 października 2024 r., godz. 19:00
wystawa czynna do 10 marca 2025 r.
Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Poznania
Sponsor: PRM
Kurator: Wojciech Piotr Onak / OCR Creations
Kuratorka the Design Museum London: Ligaya Salazar
Produkcja: Joanna Tupalska i dział marketingu Starego Browaru
Autor plakatu: Paweł Mildner
Informacje o biletach wstępu
wstęp na wernisaż jest bezpłatny
od 11.10 – bilety: 40 zł, do nabycia przy wejściu na wystawę
promocja 1+1 gratis dla uczniów, studentów i seniorów: od wtorku do czwartku
1. wtorki miesiąca – wstęp wolny
Ligaya Salazar, kuratorka the Design Museum w Londynie:
Projekt „Sneakers Unboxed: Studio to Street” ujawnia rolę, jaką młodzi ludzie z różnych środowisk odegrali w ustanowieniu poszczególnych modeli sneakersów ikonami stylu oraz ich wpływ na rozwój branży, która obecnie jest warta miliardy. Wystawa oferuje również wgląd za kulisy nowych praktyk upcyklingu i zrównoważonego projektowania, prezentuje niewidziane wcześniej prototypy zwiastujące przyszłość na polu performance design, a także kolaboracje łączące streetwear i modę, które zmieniły oblicze branży.
Charlotte Bulté, Head of International Engagement, the Design Museum w Londynie:
Współpraca z Pop Culture Gallery w Starym Browarze przy poznańskiej edycji wystawy „Sneakers Unboxed” była prawdziwą przyjemnością. Jest to pierwszy, mamy nadzieję, z wielu wspólnych projektów Design Museum i Starego Browaru. Bardzo cieszymy się z partnerstwa z galerią i współpracy z zespołem, a przede wszystkim z możliwości wspólnej celebracji kultury sneakersowej w Polsce.
Wojtek Piotr Onak, kurator wystawy Pop Culture Gallery @Stary Browar / OCR Creations:
Sneakersy są częścią naszej kultury i codzienności, towarzyszą nam od najmłodszych lat i… są zdecydowanie wygodniejszą alternatywą dla Manolo Blahnika! Celem tej wystawy jest przedstawienie transformacji obiektu użytkowego, codziennego, w obiekt pożądania i dzieło sztuki. Pokażemy, jak mocno sneakersy wpłynęły na rozmaite grupy społeczne, jak stały się kolekcjonerskim graalem – trzymanym w oryginalnym pudełku i nigdy nie noszonym. Opowiemy wiele historii, choćby o tym, jak muzyka zmieniła subkulturowy trend z nowojorskiego Harlemu w jedną z najlepszych akcji marketingowych. Odkryjecie, jak wiele dyscyplin i dziedzin spotyka się w jednej parze butów: technologia, materiałoznawstwo, design, sztuka, moda, muzyka, sport. Sneakersy to dziś nieodłączny element high fashion, manifest stylu i wolności – a właśnie o wolności wyrażania siebie poprzez modę są wszystkie wystawy, które mam przyjemność współtworzyć z Pop Culture Gallery @Stary Browar.
Joanna Tupalska, Dyrektor Marketingu Starego Browaru, producentka wystaw Pop Culture Gallery @Stary Browar:
Wystawa „Sneakers Unboxed” świetnie wyraża demokratyczny i multidyscyplinarny charakter Pop Culture Gallery w Starym Browarze. Historia sneakersowej kultury to barwna, wciągająca opowieść o miastach, muzyce, sporcie, modzie, kreatywności. Dzięki współpracy z Design Museum w Londynie i z kuratorem Wojtkiem Piotrem Onakiem, sprowadziliśmy do Poznania unikalny zbiór eksponatów, prezentujący różnorodność, innowacyjność i symbolikę sneakersów stworzonych od lat 20. XX wieku aż do dziś. Historia sneakersów to też historia kreatywnych współprac, dlatego cieszę się, że poznańską odsłonę tego projektu możemy tworzyć wspólnie z zespołem PRM – marki, która trzyma rękę na pulsie sneakersowych i streetwearowych trendów.
Ta wystawa otwiera kolejny rozdział w historii naszej galerii. Ubraliśmy ją w nowy branding autorstwa poznańskiej designerki Agaty Kulczyk i – już oficjalnie – nazwaliśmy tę przestrzeń Pop Culture Gallery @Stary Browar. To miejsce jest kulturalnym sercem Starego Browaru, „wisienką na trocie” jego unikalności – jak pokażemy w nowej komunikacji wizualnej.
Kamil Bajołek, Dyrektor Marki PRM:
Wystawa „Sneakers Unboxed: Studio to Street” jako pierwsza światowa retrospekcja przedstawia historię sneakersów, jednego z głównych filarów marki PRM. Jesteśmy dumni, że nasza rodzima Pop Culture Gallery została wyróżniona przez Design Museum w Londynie, by jako jedyna w regionie gościć tak wyjątkową ekspozycję. Partnerstwo ze Starym Browarem w tym projekcie było dla nas, biznesu w którym unikalne sneakersy stanowią niezwykle istotny element oferty, naturalną decyzją.
Kaja Wrzeszcz, Dyrektor Marketingu PRM:
Kolekcja ikon i kultowych kolaboracji lifestyle’owych zabiera odwiedzających w niezwykłą podróż, zarówno edukacyjną, jak i inspirującą, ukazując fenomen obuwia, które zrewolucjonizowało świat mody. Sneakersy stały się symbolem naszych czasów, rozwijając się na styku designu i subkultur – czyli właśnie studia i ulicy – totalnie popularyzując ekskluzywność i łącząc te dwa światy tak ja my w PRM staramy się je przeplatać, by świadomie prowadzić biznes przez pryzmat kultury.
Design Museum, Londyn
Design Museum to multidyscyplinarne muzeum i żywa przestrzeń służąca edukacji i eksplorowaniu nowych idei przez publiczność i projektantów. Muzeum, będące również organizacją charytatywną, pokazuje poprzez innowacyjne wystawy, partnerstwa, programy badawcze i edukacyjne, jak design może wspierać rozwój naszej planety i jej mieszkańców. Charakterystyczny budynek siedziby Design Museum w Kensington to centrum krajowej sieci i globalny hub designu o transformacyjnym potencjale.
Pop Culture Gallery @Stary Browar
Popkultura, kreatywność, wolność — to kluczowe elementy kuratorskiego konceptu Pop Culture Gallery @Stary Browar. Galeria prowadzi całoroczny program interdyscyplinarnych wystaw łączących modę, sztukę, technologię i rzemiosło. Pop Culture Gallery to kulturalne serce Starego Browaru oraz ceniona w Polsce i na świecie instytucja, promująca osiągnięcia i idee wizjonerów: projektantów mody, artystów, performerów, wynalazców. W ostatnich latach galeria gościła wystawy światowej sławy twórców: Björk, Davida LaChapelle’a, Daniela Lismore’a, Iris van Herpen, Gianniego Versace, a także polskich artystów, takich jak Ryszard Kaja, Noriaki czy twórcy z kręgu Polskiej Szkoły Plakatu. Jakość wystaw realizowanych w przestrzeni Pop Culture Gallery definiuje nie tylko unikalność eksponatów i ambitne koncepcje kuratorskie, ale także kreatywne, spektakularne aranżacje. Dzięki nietypowej lokalizacji w stylowym kompleksie kultowego centrum handlowego Stary Browar, galeria przyciąga zróżnicowaną, szeroką publiczność ze wszystkich pokoleń.
PRM
PRIME CHOICE – wybór, którego pragniesz najbardziej.
CLOTHING, SNEAKERS & CULTURE // ART / DESIGN / MUSIC
PRM to unikalny koncept modowy, w którym luksus przenika się ze stylem ulicznym, a kultura popularna splata się z niszową. PRM.com oferuje dostęp do limitowanych dropów sneakersów, ekskluzywnych kolekcji światowych projektantów oraz wcześniej niedostępnych w naszym regionie marek, prezentując starannie wyselekcjonowane portfolio produktowe.
To miejsce dla tych, którzy pragną doświadczać życia w pełni, inspirować siebie i innych, karmić zmysły, dostrzegać, wyrażać siebie i słuchać. PRM.com to przestrzeń dla koneserów i hedonistów, dla społeczności modowej awangardy, wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. To otoczenie dla tych, dla których moda definiuje tożsamość, określa przynależność, wyznacza kierunki i prowadzi do upragnionych wyborów, a nierozłącznym jej elementem jest kultura przenikająca się z muzyką, sztuką i designem.