Instalacja Piotra Uklańskiego zawisła na dziedzińcu budynku Politechniki Poznańskiej

Grażyna Kulczyk podczas przekazania dzieła Piotra Uklańskiego „The Year We Made Contact”Politechnice Poznańskiej|Dzieło Piotra Uklańskiego „The Year We Made Contact”

Dzieło Piotra Uklańskiego „The Year We Made Contact” zawisło na dziedzińcu Wydziału Architektury i Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej. Teatr Muzyczny w Poznaniu otrzymał instalację w darowiźnie od Grażyny Kulczyk. Do czasu wybudowania nowej siedziby wyeksponowana będzie w budynku Politechniki Poznańskiej. Do tej pory instalacja Piotra Uklańskiego zdobiła hall hotelu Blow Up w Starym Browarze, gdzie została wyeksponowana w 2010 roku.

– Zdecydowałam się podarować instalację Piotra Uklańskiego Teatrowi Muzycznemu, który dynamicznie się rozwija i tworzy nową jakość w Poznaniu. Pragnę, by to wyjątkowe dzieło trafiło do jego nowej siedziby i mogło być podziwiane przez tysiące odwiedzających to miejsce. Cieszę się, że tymczasowo wyeksponowane zostanie na niezwykłym dziedzińcu Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej. Upowszechnianie dzieł kultury i ułatwianie dostępu do nich stało się misja mojej wieloletniej działalności uwieńczonej zbudowaniem muzeum sztuki – mówi Grażyna Kulczyk.

Oficjalne przekazanie dzieła przez Grażynę Kulczyk nastąpiło podczas briefingu prasowego w sobotę 14 października, w którym udział wzięli także Rektor Politechniki Poznańskiej prof. Teofil Jesionowski, Kanclerz Politechniki Poznańskiej dr Łukasz Kalupa, dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu Przemysław Kieliszewski oraz projektant budynku prof. Sławomir Rosolski.
– Cieszę się, że ważne dla rozwoju Poznania osoby dołączają do wsparcia budowy Teatru Muzycznego w Poznaniu. Przekazanie tego dzieła jest dla nas tego symbolem, a przy okazji pretekstem do podjęcia współpracy z Politechniką Poznańską – mówi dyrektor Przemysław Kieliszewski.

Dzieło Piotra Uklańskiego „The Year We Made Contact”


Przez najbliższe 3 lata Instalacja zdobić będzie dziedziniec Wydziału Architektury i Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej.

  • Jest nam bliska kultura i sztuka, przez wiele lat to udowadniamy organizując koncerty i wystawy. Dzisiaj w tym budynku możemy pokazać, że łączenie kultury i techniki jest naszą domeną. Bardzo się cieszę, że to dzieło będzie tu z nami i będzie inspirować studentów Politechniki Poznańskiej – mówi Rektor Politechniki Poznańskiej prof. Teofil Jesionowski
    Tymczasowe przekazanie dzieła jest początkiem międzysektorowej współpracy między Politechniką Poznańską, a Teatrem Muzycznym w Poznaniu.
    Dzieło „The Year We Made Contact” Piotra Uklańskiego ma szerokość 12 metrów i wysokość 5,5 metra, a jego głównym elementem jest olbrzymia fakturowa materia – gobelin, który nawiązuje do klimatu teatru Tadeusza Kantora i Józefa Szajny, a także tradycji polskiego tkactwa artystycznego dekady lat 60. oraz 70. XX wieku. Nieodłączną częścią pracy jest wpisujący się w pole obrazowe, wolnostojący, okrągły czerwony obraz zatytułowany „Czerwony Karzeł” / „Red Dwarf”. Tytuł instalacji nawiązuje do filmu science-fiction z lat 80., a „Czerwony Karzeł” jest wizualną interpretacją gasnącej gwiazdy.
    Dzieło ma teatralny charakter tym bardziej, że zostało wykonane w warsztatach Teatru Wielkiego w Łodzi.
  • Bardzo się cieszę, że dzisiaj osiągnęliśmy nasz cel, nad którym pracowaliśmy pół roku. Po drodze było sporo trudności i przeszkód różnej natury formalnej: stworzenie niestandardowej umowy, później ubezpieczenie tego dzieła. Wydawało się chwilami, że niektóre mogą nas zatrzymać, ale mamy to w naturze, że się nie poddajemy, w związku z tym wszystkie trudności udało się pokonać – podkreśla kanclerz Politechniki Poznańskiej dr Łukasz Kalupa.
  • Jako projektant tego obiektu bardzo się cieszę, ponieważ budynek jest wtedy dobrze zaprojektowany, kiedy autentycznie żyje. To dzieło w połączeniu z ekologią tego budynku może być dowodem na coś, co otwiera nam nowe scenariusze i może inspirować dalsze działania między Teatrem Muzycznym a Politechniką Poznańską – dodaje projektant budynku prof. Sławomir Rosolski.
    Docelowo dzieło zawiśnie w nowej siedzibie Teatru u zbiegu ul. Święty Marcin i Skośnej. Jeżeli nie będzie opóźnień na etapie przetargu i budowy, zgodnie z planem przekazanie budynku odbędzie się do końca 2026 roku.

Poznański prestiż

REKLAMA
REKLAMA

Może cię zainteresować:

Grażyna Kulczyk podczas przekazania dzieła Piotra Uklańskiego „The Year We Made Contact”Politechnice Poznańskiej|Dzieło Piotra Uklańskiego „The Year We Made Contact”
REKLAMA
REKLAMA

Sprawdź, jaka historia stoi za Twoją ulubioną parą butów

Artykuł przeczytasz w: 10 min.
Wystawa butów Stary Browar

W ramach prestiżowej współpracy, jaką Stary Browar nawiązał z londyńskim Design Museum, w Poznaniu od 10 października będzie można zobaczyć wyjątkową wystawę „Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM. Ekspozycja w Pop Culture Gallery @Stary Browar przybliży fenomen butów, które z przedmiotów użytkowych urosły do rangi kulturowych ikon i obiektów kolekcjonerskich. Archiwalne modele, limitowane edycje, kolekcjonerskie „białe kruki” – to prawdziwa gratka nie tylko dla zadeklarowanych sneakerheadów, ale wszystkich użytkowników kultowych butów sportowych. Sponsorem wystawy jest marka PRM, unikalny koncept modowy, w którym luksus przenika się ze stylem ulicznym. 

Niewiele rzeczy jest tak uniwersalnych i różnorodnych zarazem, jak sneakersy. Wystawa w Starym Browarze zaprezentuje ich historię, wpływ na kulturę i design. Na ekspozycji będzie można zobaczyć kilkaset eksponatów: pierwsze produkty największych międzynarodowych marek, pary z najbardziej rozchwytywanych kolaboracji, modele stworzone przez projektantów mody, innowacyjne prototypy, a także filmy, zdjęcia i materiały udowadniające, że sformułowanie „kultura sneakersowa” nie jest nadużyciem. 

Ekspozycja sięga nie tylko do historii, ale odpowiada również na pytanie, jak największe sneakersowe marki projektują przyszłość i radzą sobie z wyzwaniami ekologicznymi. Symbolem zwrotu branży w stronę cyrkularności będzie punkt w galerii, w którym będzie można oddać zużytą parę sneakersów. Z zebranych butów powstanie artystyczna instalacja. 

Wystawa butów Stary Browar

Boiska, ulice, wybiegi

Od butów sportowych do modowych ikon – pierwsza część wystawy w browarowej Pop Culture Gallery opowiada historię tej ewolucji. Początkowo sneakersy projektowano wyłącznie dla profesjonalnych sportowców. Z boisk i bieżni buty te zagarnięte zostały na ulice przez młodych ludzi z dużych miast i zaadaptowane jako element osobistego stylu, symbol przynależności do subkultur, narzędzie wyrażania indywidualności. Rosnący popyt i zmiana statusu sneakersów zostały podchwycone przez producentów. Marki do projektowania i promocji butów zaczęły angażować celebrytów oraz nawiązywać współprace z niszowymi butikami streetwearowymi na całym świecie: od Nowego Jorku, przez Tokio, po Paryż. Scena sportowa rozpoczęła trwający do dziś romans z modą. Swoje sneakersy zaczęły tworzyć luksusowe marki i awangardowi projektanci: Balenciaga, Rick Owens, Virgil Abloh, Vivienne Westwood, Craig Green, A-COLD-WALL*. Prestiżowe kolaboracje i limitowane edycje napędzały rozwój rynku kolekcjonerskiego. Przykłady najbardziej pożądanych par zobaczymy na poznańskiej wystawie.

Wystawa butów Stary Browar

Projektowy wyścig

W historii sneakersów wątki kulturowe przenikają się z innowacjami na polu designu. Projektanci od dekad szukają rozwiązań i technologii pozwalających poprawić przyczepność, amortyzację i dopasowanie butów sportowych. Część wystawy zatytułowana „Performance” odkryje przed widzami kulisy procesu projektowania sneakersów i najważniejsze punkty zwrotne w tej fascynującej dziedzinie: pierwsze Converse’y z lat 20. XX wieku, pierwowzory butów do biegania New Balance, eksperymenty Nike z gofrową podeszwą, inteligentne samozawiązujące się modele Puma, projekty barefoot eksplorujące naturalne właściwości anatomiczne ludzkiej stopy i wiele innych. 

Wystawa butów Stary Browar

Bieg na długi dystans

Wyścig producentów po najbardziej wydajne i ergonomiczne sneakersy trwa, jednak dziś kluczowym wyzwaniem dla projektantów są kwestie związane z ograniczeniem emisyjności i zwrotem w stronę obiegu zamkniętego. Prezentowane na wystawie infografiki ukazują oszałamiającą skalę globalnej produkcji i wielkość rynku sneakersów, sugerując trudne pytanie: czy branża zaczyna zjadać własny ogon? Trzecia sekcja ekspozycji w Pop Culture Gallery pod hasłem „Sustainability” prezentuje poszukiwania sposobów na ograniczenie negatywnych skutków masowej produkcji i konsumpcji. Kluczowe zagadnienia to tutaj nowe materiały, recycling i upcycling, ale też dążenie do zmian w świadomości konsumentów. Symbolicznym zaproszeniem kuratorów i organizatorów wystawy w Starym Browarze do tej rewolucji będzie punkt w galerii, w którym będzie można oddać zużytą parę sneakersów. Z zebranych butów stworzone zostanie dzieło sztuki, a publiczność stanie się jej współautorem.

Wystawę „Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM otworzy wernisaż 10 października o godz. 19:00. Projekt przygotowany we współpracy z Design Museum w Londynie i partnerstwie z marką PRM wpisuje się w długofalowy program wystaw w Pop Culture Gallery @Stary Browar (wcześniej Galerii na Dziedzińcu) dedykowanych popkulturze i modzie. Wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka.

„Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM – wystawa

A touring exhibition from the Design Museum, London

Pop Culture Gallery @Stary Browar, Poznań

wernisaż: 10 października 2024 r., godz. 19:00

wystawa czynna do 10 marca 2025 r. 

Patronat Honorowy Prezydenta Miasta Poznania

Sponsor: PRM

Kurator: Wojciech Piotr Onak / OCR Creations

Kuratorka the Design Museum London: Ligaya Salazar

Produkcja: Joanna Tupalska i dział marketingu Starego Browaru

Autor plakatu: Paweł Mildner

Informacje o biletach wstępu

  • wstęp na wernisaż jest bezpłatny
  • od 11.10 – bilety: 40 zł, do nabycia przy wejściu na wystawę
  • promocja 1+1 gratis dla uczniów, studentów i seniorów: od wtorku do czwartku
  • 1. wtorki miesiąca – wstęp wolny

Ligaya Salazar, kuratorka the Design Museum w Londynie:

Projekt „Sneakers Unboxed: Studio to Street” ujawnia rolę, jaką młodzi ludzie z różnych środowisk odegrali w ustanowieniu poszczególnych modeli sneakersów ikonami stylu oraz ich wpływ na rozwój branży, która obecnie jest warta miliardy. Wystawa oferuje również wgląd za kulisy nowych praktyk upcyklingu i zrównoważonego projektowania, prezentuje niewidziane wcześniej prototypy zwiastujące przyszłość na polu performance design, a także kolaboracje łączące streetwear i modę, które zmieniły oblicze branży.

Wystawa butów Stary Browar

Charlotte Bulté, Head of International Engagement, the Design Museum w Londynie:

Współpraca z Pop Culture Gallery w Starym Browarze przy poznańskiej edycji wystawy „Sneakers Unboxed” była prawdziwą przyjemnością. Jest to pierwszy, mamy nadzieję, z wielu wspólnych projektów Design Museum i Starego Browaru. Bardzo cieszymy się z partnerstwa z galerią i współpracy z zespołem, a przede wszystkim z możliwości wspólnej celebracji kultury sneakersowej w Polsce.

Wojtek Piotr Onak, kurator wystawy Pop Culture Gallery @Stary Browar / OCR Creations:

Sneakersy są częścią naszej kultury i codzienności, towarzyszą nam od najmłodszych lat i… są zdecydowanie wygodniejszą alternatywą dla Manolo Blahnika! Celem tej wystawy jest  przedstawienie transformacji obiektu użytkowego, codziennego, w obiekt pożądania i dzieło sztuki. Pokażemy, jak mocno sneakersy wpłynęły na rozmaite grupy społeczne, jak stały się kolekcjonerskim graalem – trzymanym w oryginalnym pudełku i nigdy nie noszonym.  Opowiemy wiele historii, choćby o tym, jak muzyka zmieniła subkulturowy trend z nowojorskiego Harlemu w jedną z najlepszych akcji marketingowych. Odkryjecie, jak wiele dyscyplin i dziedzin spotyka się w jednej parze butów: technologia, materiałoznawstwo, design, sztuka, moda, muzyka, sport. Sneakersy to dziś nieodłączny element high fashion, manifest stylu i wolności – a właśnie o wolności wyrażania siebie poprzez modę są wszystkie wystawy, które mam przyjemność współtworzyć z Pop Culture Gallery @Stary Browar.

Wystawa butów Stary Browar

Joanna Tupalska, Dyrektor Marketingu Starego Browaru, producentka wystaw Pop Culture Gallery @Stary Browar:

Wystawa „Sneakers Unboxed” świetnie wyraża demokratyczny i multidyscyplinarny charakter Pop Culture Gallery w Starym Browarze. Historia sneakersowej kultury to barwna, wciągająca opowieść o miastach, muzyce, sporcie, modzie, kreatywności. Dzięki współpracy z Design Museum w Londynie i z kuratorem Wojtkiem Piotrem Onakiem, sprowadziliśmy do Poznania unikalny zbiór eksponatów, prezentujący różnorodność, innowacyjność i symbolikę sneakersów stworzonych od lat 20. XX wieku aż do dziś. Historia sneakersów to też historia kreatywnych współprac, dlatego cieszę się, że poznańską odsłonę tego projektu możemy tworzyć wspólnie z zespołem PRM – marki, która trzyma rękę na pulsie sneakersowych i streetwearowych trendów. 

Ta wystawa otwiera kolejny rozdział w historii naszej galerii. Ubraliśmy ją w nowy branding autorstwa poznańskiej designerki Agaty Kulczyk i – już oficjalnie – nazwaliśmy tę przestrzeń Pop Culture Gallery @Stary Browar. To miejsce jest kulturalnym sercem Starego Browaru, „wisienką na trocie” jego unikalności – jak pokażemy w nowej komunikacji wizualnej.

Wystawa butów Stary Browar

Kamil Bajołek, Dyrektor Marki PRM:

Wystawa „Sneakers Unboxed: Studio to Street” jako pierwsza światowa retrospekcja przedstawia historię sneakersów, jednego z głównych filarów marki PRM. Jesteśmy dumni, że nasza rodzima Pop Culture Gallery została wyróżniona przez Design Museum w Londynie, by jako jedyna w regionie gościć tak wyjątkową ekspozycję. Partnerstwo ze Starym Browarem w tym projekcie było dla nas, biznesu w którym unikalne sneakersy stanowią niezwykle istotny element oferty, naturalną decyzją.

Kaja Wrzeszcz, Dyrektor Marketingu PRM:

Kolekcja ikon i kultowych kolaboracji lifestyle’owych zabiera odwiedzających w niezwykłą podróż, zarówno edukacyjną, jak i inspirującą, ukazując fenomen obuwia, które zrewolucjonizowało świat mody. Sneakersy stały się symbolem naszych czasów, rozwijając się na styku designu i subkultur – czyli właśnie studia i ulicy – totalnie popularyzując ekskluzywność i łącząc te dwa światy tak ja my w PRM staramy się je przeplatać, by świadomie prowadzić biznes przez pryzmat kultury.

Wystawa butów Stary Browar

Design Museum, Londyn

Design Museum to multidyscyplinarne muzeum i żywa przestrzeń służąca edukacji i eksplorowaniu nowych idei przez publiczność i projektantów. Muzeum, będące również organizacją charytatywną, pokazuje poprzez innowacyjne wystawy, partnerstwa, programy badawcze i edukacyjne, jak design może wspierać rozwój naszej planety i jej mieszkańców. Charakterystyczny budynek siedziby Design Museum w Kensington to centrum krajowej sieci i globalny hub designu o transformacyjnym potencjale.

Pop Culture Gallery @Stary Browar 

Popkultura, kreatywność, wolność — to kluczowe elementy kuratorskiego konceptu Pop Culture Gallery @Stary Browar. Galeria prowadzi całoroczny program interdyscyplinarnych wystaw łączących modę, sztukę, technologię i rzemiosło. Pop Culture Gallery to kulturalne serce Starego Browaru oraz ceniona w Polsce i na świecie instytucja, promująca osiągnięcia i idee wizjonerów: projektantów mody, artystów, performerów, wynalazców. W ostatnich latach galeria gościła wystawy światowej sławy twórców: Björk, Davida LaChapelle’a, Daniela Lismore’a, Iris van Herpen, Gianniego Versace, a także polskich artystów, takich jak Ryszard Kaja, Noriaki czy twórcy z kręgu Polskiej Szkoły Plakatu. Jakość wystaw realizowanych w przestrzeni Pop Culture Gallery definiuje nie tylko unikalność eksponatów i ambitne koncepcje kuratorskie, ale także kreatywne, spektakularne aranżacje. Dzięki nietypowej lokalizacji w stylowym kompleksie kultowego centrum handlowego Stary Browar, galeria przyciąga zróżnicowaną, szeroką publiczność ze wszystkich pokoleń. 

PRM

PRIME CHOICE – wybór, którego pragniesz najbardziej.

CLOTHING, SNEAKERS & CULTURE // ART / DESIGN / MUSIC 

PRM to unikalny koncept modowy, w którym luksus przenika się ze stylem ulicznym, a kultura popularna splata się z niszową. PRM.com oferuje dostęp do limitowanych dropów sneakersów, ekskluzywnych kolekcji światowych projektantów oraz wcześniej niedostępnych w naszym regionie marek, prezentując starannie wyselekcjonowane portfolio produktowe.

To miejsce dla tych, którzy pragną doświadczać życia w pełni, inspirować siebie i innych, karmić zmysły, dostrzegać, wyrażać siebie i słuchać. PRM.com to przestrzeń dla koneserów i hedonistów, dla społeczności modowej awangardy, wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. To otoczenie dla tych, dla których moda definiuje tożsamość, określa przynależność, wyznacza kierunki i prowadzi do upragnionych wyborów, a nierozłącznym jej elementem jest kultura przenikająca się z muzyką, sztuką i designem.

Poznański prestiż

REKLAMA
REKLAMA
Wystawa butów Stary Browar
REKLAMA
REKLAMA