fbpx

Święta to czas pełen magii i słodyczy. Czas, w którym rozpieszczamy siebie i swoich najbliższych. Zdrowe odżywianie i wszelkie diety idą w kąt, bo kiedy grzeszyć kulinarnie jak nie w święta?

Zresztą, czy zdrowe Boże Narodzenie jest możliwe? Czy nie zniszczy nam grudniowego klimatu, radości i luzu, na który czekamy cały rok? A co, jeśli powiedziałabym, że w święta wszystko jest możliwe i skoro zwierzęta mówią ludzkim głosem, to i zdrowe słodycze mogą smakować? Może w tym roku warto spróbować zdrowszej świątecznej wersji?

 

Tekst i zdjęcia deserów: Ina Rybarczyk

Zdjęcia autorki: littlestories.pl

 

 

INA RYBARCZYK

trener kulinarny, malarka, grafik,

fotograf, pasjonatka wszelkiej

aktywności fizycznej. Swój zmysł

artystyczny przeniosła do kuchni,

tworząc wyjątkową, nietuzinkową,

zdrową, a przede wszystkim cudownie

pyszną kuchnię roślinną. Na swoim

koncie ma już dwie roślinne książki

kucharskie Łowcy smaków i Łowcy

smaków. Cztery pory roku.

Autorka bloga:

www.truetastehunters.com

Od 1 grudnia na stronie www.truetastehunters.shop do kupienia najnowszy Ebook z ponad 50 pomysłami na wegańskie, bezglutenowe i pozbawione cukru dania świąteczne. 20 % zysku z Ebooka idzie na Drużynę Szpiku.

 

 

Gallete z masą makową i jabłkiem

 

masa makowa z jabłkiem:
– 150 suchego maku, zalanego dzień wcześniej wrzątkiem, odsączonego po 24 h z wody i zmielonego
– 3 łyżki soku z pomarańczy
– skórka otarta z 1 pomarańczy
– 1 łyżeczka ekstraktu migdałowego
– 1 łyżeczka cynamonu
– 100 g masła orzechowego
– 30 g drobno posiekanych orzechów włoskich
– 30 g drobno posiekanych migdałów – najlepiej blanszowanych
– 30 g suszonych śliwek – pokrojonych na mniejsze kawałki
– 30 g rodzynków
– 2 figi – pokrojone na mniejsze kawałki
– 30 g daktyli – drobno pokrojonych
– 125 g syropu daktylowego
– ok. 200 g kwaśnych jabłek
– 1 łyżeczka soku z cytryny
– 40 g bezglutenowego budyniu waniliowego

  1. Do miski przekładam mak. Dodaję pozostałe składniki oprócz budyniu. Całość dokładnie mieszam. Próbuję, by stwierdzić, czy masa na makowca jest wystarczająco słodko. Podaję budyń waniliowy i ponownie dokładnie mieszam.

ciasto:
– 150 g mielonego siemienia lnianego
– 70 g mąki gryczanej
– 80 g rozpuszczonego oleju kokosowego
– 100 g ksylitolu
– 1 łyżeczka mielonego cynamonu
– 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
– 1/2 łyżeczki bezglutenowego proszku do pieczenia
– ok. 80-100 ml mleka roślinnego

polewa:
– 50 g masła orzechowego
– sok z ok. 1/2 pomarańczy
– 1 łyżka syropu klonowego
dodatkowo: kakao, orzeszki ziemne

  1. W misce mieszam wszystkie suche składniki. Dodaję olej kokosowy i tyle mleka roślinnego, by ugnieść elastyczne ciasto. Ciasto układam na papierze do pieczenia. Przykrywam je drugim kawałkiem papieru i rozwałkowuję na okrąg o średnicy 30 cm. Zdejmuję użyty do wałkowania papier do pieczenia.
  2. Na galette wykładam masę makową, zostawiając 3 cm wolnego brzegu. Wolne 3 cm boków zwilżam wodą i zaginam do środka. Wszystkie składniki polewy mieszam (dodaję tyle soku, by powstała gęsta polewa) i polewam nią masę makową. Wierzch posypuję kakao i orzeszkami ziemnymi.
  3. Galette wkładam do lodówki na 30 min. Schłodzone przekładam na blachę i wkładam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C na ok. 35 min.

 

 

Tarta z piernikowym kremem jaglanym

(forma o średnicy ok. 24-26 cm)

spód:

– 70 g rozpuszczonego oleju kokosowego

– 75 g cukru kokosowego

– 200 g mąki kukurydzianej

– 100 g płatków owsianych

– 2 łyżki karobu

– 200 ml mleka roślinnego

– 1 łyżeczka przyprawy piernikowej

– 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia

 

  1. Wszystkie składniki zagniatam w jednolitą masę. Jeśli masa jest zbyt sucha, dodaję odrobinę mleka roślinnego.
  2. Wyłożoną papierem do pieczenia formę na tarte wyklejam ciastem. Całość wkładam do piekarnika nagrzanego do 175 st. C na ok. 15 min.

 

jaglany krem kawowy:

– 150 g kaszy jaglanej

– 375 ml mleka roślinnego

– 100 g masła orzechowego

– 1 łyżka ekstraktu waniliowego

– 100 g cukru kokosowego

– 4 łyżki rozpuszczonego oleju kokosowego

– 3 łyżki mleka roślinnego – do rozrzedzenia kremu

– 1 i 1/2 łyżeczki przyprawy piernikowej

dodatkowo: płatki migdałowe, uprażone na suchej patelni

 

  1. Przed ugotowaniem, aby pozbyć się goryczki suchą kaszę przepłukuję wrzątkiem. Wodę odlewam.
  2. Kaszę jaglaną gotuję na miękko pod przykryciem 300 ml mleka i ekstrakcie waniliowym (ok. 20 min). Kaszy w czasie gotowania nie mieszam.
  3. Kaszę, masło orzechowe, 75 ml mleka roślinnego, olej kokosowy i przyprawę piernikową blenduję na gładką masę.
  4. Gotowy krem nakładam na ostudzony spód. Wierzch posypuję płatkami migdałowymi. Wkładam do lodówki na noc.

 

Bananowy piernik czekoladowy z masą kokosową

(blaszka 20×20 cm)

– 4 bardzo dojrzałe banany
– 200 g syropu daktylowego
– 100 g oleju kokosowego, rozpuszczonego
– skórka otarta z 1 pomarańczy
– 50 ml soku z pomarańczy
– 1 łyżka rumu/amaretto (można pominąć)
– 1 łyżka octu jabłkowego
– kilka kropel ekstraktu migdałowego
– 150 g mąki kukurydzianej
– 50 g mąki ryżowej
– 80 g dowolnej skrobi
– 3 łyżki dobrej jakości kakao
– 1 łyżeczka sody oczyszczonej
– 1 i 1/2 łyżeczki bezglutenowego proszku do pieczenia
– 1 łyżeczka mielonego cynamonu
– 2 łyżeczki mielonego imbiru
– szczypta czarnego pieprzu mielonego
– 4 łyżeczki domowej przyprawy do piernika

  1. Banany, syrop daktylowy, olej kokosowy, skórkę i sok z pomarańczy, rum, ocet jabłkowy i ekstrakt migdałowy blenduję na gładką masę.
  2. Do masy przesiewam mąki, skrobię, kakao, sodę, proszek do pieczenia i przyprawy. Dokładnie, ale delikatnie mieszam.
  3. Blaszkę wykładam papierem do pieczenia i wykładam na nie ciasto, wierzch wyrównuję. Piernik wstawiam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C. na ok. 40 min.
  4. Upieczony piernik studzę w formie. Ostudzony kroję na pół i przekładam masą kokosową.

masa kokosowa:

– ok. 500 g jogurtu kokosowego (ewentualnie sojowego)

– 100 g musu kokosowego, rozpuszczonego w kąpieli wodnej

– 3 łyżki syropu klonowego

Korzenne ciasto z kaszy gryczanej z kawą, orzechami włoskimi i  powidłami

(20×25 cm)

– 200 g kaszy gryczanej niepalonej

– 400 ml mleka roślinnego

– 80 g masła orzechowego
– 150 g syropu daktylowego

– 40 ml mocnej kawy (najlepiej espresso)

– 1 opakowanie (40 g) bezglutenowego budyniu waniliowego lub śmietankowego

– 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia

– 1/2 łyżeczki mielonego cynamonu

– 1/2 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej

– 1/2 łyżeczki mielonego kardamonu

– 1 łyżeczka sody oczyszczonej

– 1 łyżka octu jabłkowego

dodatkowo: 200 g powideł śliwkowych, 2-3 duże garście orzechów włoskich

  1. Kaszę gotuję w mleku na małym ogniu, pod przykryciem, nie mieszając (ok. 20-25 min). Ugotowaną kaszę pozostawiam do ostudzenia.
  2. Kaszę, masło orzechowe, syrop daktylowy i kawę blenduję na gładką masę. Dodaję budyń, proszek do pieczenia i przyprawy. Ponownie blenduję.
  3. W masie robię dołek, do którego wsypuję sodę oczyszczoną, zalewam ją octem jabłkowym. Całość znów blenduję.
  4. Masę wykładam do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia. I wilgotnymi dłońmi przyklepuję ją do dna.
  5. Na wierzchu wysypuję połowę posiekanych z grubsza orzechów. Na to robię kleksy z powideł, a następnie na jej wierzch sypię resztę orzechów.
  6. Całość wkładam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C (termoobieg) na ok 30-40 min. Wierzch ciasta musi się ładnie zarumienić.

 

Korzenne trufle czekoladowe z awokado

(ok. 20 sztuk)

 

– 1 dojrzałe awokado
– 100 g ksylitolu (do smaku)
– 100 g masła orzechowego
– 30 g kakao
– 60 g mąki kokosowej
– skórka otarta z 1 pomarańczy
– 1 łyżeczka mielonego cynamonu
– 1 łyżeczka przyprawy piernikowej
– 1/4 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
– duża szczypta mielonego imbiru
– ewentualnie kilka kropli ekstraktu waniliowego

do obtoczenia: kakao

  1. Wszystkie składniki wkładam do malaksera i blenduję na gładką masę.
  2. Formuję kulki i obtaczam w kakao.