fbpx

Maestro Łukasz Borowicz otworzy 75. sezon artystyczny Filharmonii Poznańskiej i jednocześnie nowy rozdział w historii tej instytucji kultury. Jako nowo mianowany dyrygent-szef zastąpi maestro Marka Pijarowskiego, który blisko 15 lat prowadził orkiestrę filharmonii.

 

 

Tekst: Magdalena Ciesielska

Zdjęcia: Materiały prasowe

 

Wybitnej klasy i niezwykłego talentu artystycznego maestro Łukasz Borowicz, mając wiele interesujących propozycji międzynarodowych, wybrał ostatecznie stolicę Wielkopolski.

 

– Poznań stał się jego polskim domem muzycznym. To jeden z tych dyrygentów, którzy uskrzydlają zespoły orkiestrowe, chóralne, muzyczne, którzy unoszą je na poziom niewiarygodny dla samych muzyków – zaprezentował nowego dyrektora muzycznego, dyrygenta-szefa Wojciech Nentwig, dyrektor Filharmonii Poznańskiej.

 

 

– W Filharmonii Poznańskiej można realizować marzenia – spuentował Łukasz Borowicz swoją nominację. Dodał, że Poznań jest jednym z najważniejszych ośrodków na muzycznej mapie Polski, ale także Europy, a Filharmonia Poznańska stanowi rozpoznawalną markę w świecie, dzięki występującym tu dyrygentom i solistom, którzy każdorazowo chcą tu wracać ze względu na publiczność, atmosferę miasta, ze względu na tutejszą orkiestrę.

 

 

 

Łukasz Borowicz (ur. w 1977 roku) studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita.

W latach 2007-2015 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej, a w latach 2006-2021 był pierwszym dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.

 

Jest posiadaczem licznych nagród polskich i międzynarodowych. W 2008 roku został wyróżniony Paszportem „Polityki”, w 2011 roku – Nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej, w 2013 – Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, a w 2014 roku Nagrodą Tansmanza „wybitną indywidualność muzyczną”.

Ma na swoim koncie  imponujący dorobek artystyczny. Dał się poznać melomanom jako  niestrudzony poszukiwacz i wykonawca wielu zapomnianych dzieł operowych. Jako dyrygent operowy zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie Don GiovannimMozarta, gdzie od tego czasu poprowadził ponad sto osiemdziesiąt przedstawień operowych i baletowych, m.in. premiery: Orfeusza i Eurydyki Glucka, Święta wiosny Strawińskiego, Snu nocy letniej Mendelssohna-Bartholdy’ego i Ligetiego, Romeo i Julii Prokofiewa oraz Baletów Polskich.

Dyrygował również premierami: Don Giovanniego Mozarta, Eugeniusza OnieginaCzajkowskiego, Halki Moniuszki, Króla Rogera Szymanowskiego w Operze Krakowskiej, Czarodziejskiego fletu Mozarta, Rusałki Dvořáka, Zamku Sinobrodego Bartóka oraz Dydony i Eneasza Purcella w Teatrze Wielkim w Łodzi, Króla Rogera Szymanowskiego w Operze ABAO w Bilbao, Don Giovanniego Mozarta w Polskiej Operze Królewskiej.

W październiku 2018 roku zadebiutował w Operze Paryskiej, prowadząc przedstawienie Les Huguenots Giacomo Meyerbeera. Natomiast w grudniu 2019 roku poprowadził premierę HalkiMoniuszki w Theater and der Wien w reżyserii Mariusza Trelińskiego, z udziałem Piotra Beczały. Polska premiera tej inscenizacji pod jego batutą odbyła się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w lutym 2020 r.

Prowadził wiele międzynarodowych orkiestr, m.in.: Royal Philharmonic Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, NDR Radiophilharmonie Hannover, MDR Sinfonieorchester Leipzig, SWR Sinfonieorchester Stuttgart, Düsseldorfer Symphoniker, Hamburger Symphoniker, Lucerne Symphony Orchestra oraz większość polskich orkiestr symfonicznych.

W latach 2015-2019 dyrygował m.in.: London Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, RIAS Kammerchor oraz Akademie für Alte Musik, Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Gürzenich Köln, Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Württembergische Philharmonie Reutlingen, NWD Philharmonie Herford, Orkiestrą Opery Paryskiej, Orchestre Symphonique et Lyrique de Nancy, Orchestre National des Pays de Loire, Orchestre National de Lille, Orkiestrą Filharmonii Narodowej Węgier, Orkiestrą Radia Czeskiego, Orchestra Classica Santa Cecilia Madrid, Orchestra della Svizzera Italiana, Philharmonie Zuidnederland, Trondheim Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic New Music Group, Queensland Symphony Orchestra, Luxembourg Philharmonic Orchestra.

Dyskografia tego wybitnego artysty liczy ponad sto albumów.

Płyta Piotra Beczały Heart’s Delight nagrana z Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Ł. Borowicza dla wytwórni Deutsche Grammophon uzyskała w Polsce status Złotej Płyty. Płyta Quo Vadis Feliksa Nowowiejskiego nagrana z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej dla niemieckiej wytwórni CPO została nagrodzona ICMA 2018 w kategorii Choral Music. Ponadto płyta z polską muzyką fortepianową (Paderewski, Stojowski) nagrana z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus oraz solistą Jonathanem Plowrightem została wyróżniona Concerto Choice magazynu BBC Music.

 

 

 

Główne założenia nowego sezonu 2021/2022

W programie pozostaną wszystkie cykle koncertowe, jakie sprawdziły się w Poznaniu, czyli m.in. odbywające się od 1962 roku „Koncerty Poznańskie”, a także cykle tematyczne, np. „Gwiazdy Światowych Estrad”. Pojawią się też wybitni dyrygenci polscy starszego pokolenia – Antoni Wit i Tadeusz Kozłowski.

 

W programie pojawią się też nowe cykle koncertowe, np. „Filharmonicy berlińscy Filharmonii Poznańskiej”. Jako pierwszy wystąpi Polak – wybitny koncertmistrz Daniel Stabrawa, skrzypek i dyrygent. Publiczność usłyszy i zobaczy wielu wybitnych dyrygentów oraz wykonawców, np. Thomasa Zehetmaira, legendarnego skrzypka austriackiego, który zagra niewykonywany od kilkudziesięciu lat w Poznaniu koncert skrzypcowy „Pamięci Anioła” (1935) Albana Berga.

30 października w Filharmonii Poznańskiej będzie można usłyszeć zwycięzcę konkursu Chopinowskiego, a 3 grudnia koncert, prowadzony przez Andreasa Speringa, w 230. rocznicę śmierci Wolfganga Amadeusa Mozarta.

 

 

Zapraszamy na bogaty i ekscytujący sezon 2021/2022 w Filharmonii Poznańskiej.