fbpx

Jak wynika z najnowszej edycji raportu firmy badawczej KPMG, rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2020 roku zmniejszył się o prawie 5% w stosunku do 2019 roku i osiągnął wartość 24 mld złotych. Najbardziej ucierpiały luksusowe hotele, biżuteria i zegarki, minimalnie skurczył się rynek aut luksusowych i premium, a zwycięzcami w tej kategorii mogą się czuć takie marki jak Bentley, Mercedes czy Tesla

 

Tekst: Michał Gradowski

 

Intuicja może podpowiadać, że rynek dóbr luksusowych będzie segmentem stosunkowo odpornym na kryzysy, w tym te pandemiczne. Jak jest w rzeczywistości? Dobrym przykładem ilustrującym, jak odmienna to kategoria produktów jest zaobserwowane w Chinach zjawisko „zakupów z zemsty” – ekstrawaganckiej, kompulsywnej konsumpcji po okresie przymusowej izolacji i ograniczeń. Po zniesieniu lockdownu w Chinach sklep francuskiej luksusowej marki modowej Hermès w Guangzhou tylko w ciągu jednego dnia sprzedał rzeczy warte 2,7 miliona dolarów. W Chinach, jeśli wierzyć oficjalnym komunikatom, pandemia została już jednak opanowana, a według „Global wealth report 2020” jest tam prawie 6 mln milionerów (licząc w dolarach). Jak wygląda sytuacja na rynku dóbr luksusowych w naszym kraju, zalewanym kolejną falą pandemii, gdzie liczbę osób z majątkiem powyżej 1 mln dolarów szacuje się na ok. 130 tys.?

Od wielu lat bada to KPMG – globalna organizacja działająca w 147 krajach, skupiająca niezależne firmy świadczących profesjonalne usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG już po raz jedenasty przygotowała raport pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce.” Oto najciekawsze wnioski płynące z tego raportu.

 

Luksus w odwrocie

Negatywne skutki gospodarcze wywołane przez COVID-19 spowodowały, że rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2020 roku zmniejszył się o 4,9% w stosunku do 2019 roku i osiągnął wartość 24 mld złotych. Co nie dziwi, najbardziej ucierpiał segment luksusowych hoteli i SPA, który skurczył się aż o połowę. Niewiele lepiej było także w przypadku kategorii luksusowej biżuterii i zegarków, która w ostatnim roku zmniejszyła się prawie o 1/3.

Spory spadek odnotowano także na rynku luksusowej odzieży i akcesoriów, który zmniejszył się w Polsce o 19,9% r/r. Największe rynki Europy odnotowały podobny, ponad 20% spadek sprzedaży w tej kategorii, a najbardziej skurczył się rynek rosyjski – o 36% w stosunku do 2019 roku.

Pandemia nie oszczędzała także kategorii luksusowych alkoholi, która w poprzednich latach odnotowywała jedną z najwyższych dynamik wzrostu, a w 2020 roku skurczyła się o 15,2% r/r do wartości 1,1 mld złotych. Z kolei niższa o 16,6% wartość sprzedaży luksusowych kosmetyków i perfum spowodowała, że segment ten osiągnął na koniec 2020 roku wartość 833 mln złotych.

 

Samochody – „zielona wyspa” luksusu

W tym zalewie złych dla branży dóbr luksusowych wiadomości nie zabrakło jednak pozytywów. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce, największy segment rynku – samochody luksusowe i premium – okazał się być relatywnie odporny na skutki pandemii i w 2020 roku zanotował spadek wartości zaledwie o 1,6% w stosunku do 2019 roku. Wartość rynku samochodów luksusowych i premium wyniosła więc w 2020 roku w Polsce 16,3 mld złotych. W tym czasie nabywców znalazło 76,6 tys. nowych aut luksusowych i premium, o 3,9 tys. mniej niż w 2019 roku.

W całym 2020 roku sprzedano w Polsce 207 samochodów segmentu marek luksusowych. Bentley z wynikiem 58 nowych rejestracji wyprzedził pod tym względem ubiegłorocznego lidera Maserati (38 sprzedanych aut w 2020 r.). Na drugim miejscu znalazło się Lamborghini (53). Najlepszy wynik sprzedażowy w segmencie premium w 2020 roku odnotował z kolei Mercedes – 19,7 tys. szt., a  najwyższą dynamikę wzrostu mogła się pochwalić marka Tesla, której pojazdów w Polsce zarejestrowano w całym roku 158 sztuk – więcej o 68,1% r/r. Zmiany w branży motoryzacyjnej wymuszone przez pandemię mogą jednak pozostać z nami na dłużej. – W badaniu przeprowadzonym przez KPMG i PZPM w styczniu 2021 roku 67% menedżerów firm motoryzacyjnych wskazało, że wzrost znaczenia wirtualnych salonów sprzedaży będzie cechował rynek motoryzacyjny przez długi czas, także po pandemii – mówi Tomasz Wiśniewski, Partner KPMG w Polsce.

 

Ilu mamy milionerów?

Jak czytamy w raporcie KPMG, w 2019 roku do ponad 265 tys. wzrosła liczba zamożnych Polaków, których zarobki przekraczały 20 tys. zł brutto miesięcznie, a już ponad 69 tys. osób zaliczało się do grupy bogatych, zarabiając powyżej 50 tys. zł miesięcznie. Praktycznie nie zmieniła się natomiast liczba bardzo bogatych Polaków, zarabiających rocznie przynajmniej milion zł brutto, których było ponad 32 tys. Pomimo pandemii, na koniec I połowy 2020 roku całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wzrosła jednak a o 8,4%, wynosząc blisko 2,4 bln zł. Analitycy KPMG zwracają uwagę, że blisko o 1/3 powiększył się majątek Polaków przechowywany w gotówce. Najwięcej bardzo bogatych osób w Polsce mieszka w województwach: mazowieckim (7,09 tys. osób), wielkopolskim (3,18 tys.) oraz małopolskim (3,17 tys.).

Z kolei liczbę osób zaliczanych do grupy HNWI (ang. high net worth individuals), których majątek netto przekracza wartość 1 mln dolarów, szacuję się w Polsce na 134 tys. W rankingu analizowanych państw Europy z największą liczbą milionerów Polska wyprzedziła Portugalię, Grecję oraz Finlandię. W strukturze Polaków zaliczających się do grupy HNWI dominują osoby z majątkiem pomiędzy 1 a 5 mln dolarów, których jest ponad 122 tys. Z kolei 386 osób posiada majątek przekraczający 50 mln dolarów. W całej Europie na koniec 2019 roku liczba milionerów wyniosła 13,5 mln osób, z czego najwięcej HNWI mieszka w Wielkiej Brytanii, Francji oraz Niemczech. Prognozy są jednak optymistyczne – według opracowania przygotowanego przez Credit Suisse Research Institute, do 2024 r. w Polsce będzie już ok. 200 tys. milionerów.