fbpx

 

Dobrze otaczać się ulubionymi przedmiotami, przebywać we wnętrzach, które mają pozytywną aurę. Wybrane przez nas meble powinny dostosowywać się do naszych gustów, upodobań i walorów estetycznych, a zaaranżowane przestrzenie – służyć do odpoczynku, pracy i spotkań z najbliższymi. Z Moniką Górnym, właścicielem DeGosh Manufaktura Wnętrz i Mebli, dyskutujemy o walorach rodzimego biznesu, bogatej ofercie, spełnionych marzeniach, nowych inspiracjach i trendach wnętrzarskich. Co jest sztuką, a kto artystą? Przekonajcie się sami.

Rozmawia: Magdalena Ciesielska

Zdjęcia: Kasjan Farbisz

Firma DeGosh funkcjonuje na wielkopolskim rynku od 17 lat, stale rozwijając swoją ofertę i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów. Poza salonem firmowym zlokalizowanym w Koninie postawiliście na Poznań. Dlaczego akurat to miasto?

MONIKA GÓRNY: Nie sądziłam, że ta przygoda rozpoczęła się aż tak dawno. (śmiech) Kiedy jednak spełnia się własne marzenia, przestaje się liczyć czas, zwłaszcza w momencie, kiedy człowiek stawia sobie do osiągnięcia kolejne cele, a zespół, którym się otacza, stale inspiruje do działania, motywuje i sprawia, że wciąż pojawiają się nowe pomysły. Wtedy wiadomo, że trzeba pójść dalej i dalej. Poznań to jedno z takich marzeń. Cudowne miasto, nie tylko z uwagi na swoją historię, kulturę czy architekturę. To miasto otwarte na sztukę, miejsce pełne wspaniałych ludzi, inspiracji i dobrej energii. Zwyczajnie nie mogło nas tu zabraknąć. (śmiech) Dlatego też w 2019 roku otworzyliśmy przy ulicy Grunwaldzkiej 165C/2 salon firmowy autorskich mebli produkowanych w naszym zakładzie produkcyjnym. Prywatni inwestorzy, z którymi już udało nam się współpracować, twierdzą, że spełniamy ich marzenia, tworząc niepowtarzalne zestawy meblowe i wnętrza. To bardzo miłe słowa, które potwierdzają, że otwarcie salonu w tym mieście nie było przypadkowe. 

Zajmujecie się zarówno produkcją mebli, jak i projektowaniem i aranżacją wnętrz. To bardzo ogólne zagadnienia. Jakie konkretnie usługi świadczycie?

DeGosh Manufaktura Wnętrz i Mebli to firma, która zajmuje się projektowaniem i produkcją mebli. Od początku swojego istnienia postawiliśmy w tej materii na funkcjonalność, dopracowaną formę, kolor i detal. Obsługa sektora zamówień „na wymiar” wymaga od nas indywidualnego podejścia do każdego projektu – za każdym kryją się potrzeby i marzenia naszych inwestorów. Ich zidentyfikowaniu poświęcamy najwięcej czasu. W kolejnym etapie przystępujemy do opracowania szczegółowych elementów mebla oraz technologii ich wykonania. Dużą wagę w procesie produkcji przykładamy zarówno do materiałów, jak i systemów meblowych, dlatego też do współpracy w tym zakresie zaprosiliśmy wiodących europejskich producentów w tej branży.  

W niedługim czasie do wachlarza usług wprowadziliśmy projektowanie wnętrz wraz z kompleksową obsługą polegającą na zaprojektowaniu pełnych układów funkcyjnych pomieszczeń, schematów instalacyjnych, zaprojektowaniu i wykonaniu wszystkich zabudów meblowych w ujęciu indywidualnym. Dodatkowo oferujemy pomoc w wyborze materiałów i dodatków wnętrzarskich, które odzwierciedlałyby niepowtarzalny charakter inwestora. Pomagamy również w późniejszej ich dostawie, kontrolując przy tym ich jakość i jej czas, a także w ustanowieniu nadzoru autorskiego nad projektem oraz nad ekipami wykończeniowymi. Dopasowanie ostatecznej oferty do wymagań projektowych jest wynikiem długotrwałych rozmów z inwestorem, dzięki którym udaje się nam odkryć zarówno jego preferencje, styl, jak i możliwości budżetowe. Obsługujemy i współpracujemy również z zewnętrznymi pracowniami architektonicznymi, oferując im wsparcie w zakresie produkcji zaprojektowanych przez nich mebli oraz technologii ich wykonania. 

W jaki sposób firma umocniła swoją pozycję w branży meblarskiej i wnętrzarskiej? 

Przewagą naszej pracowni wnętrzarskiej jest posiadanie działu technologii mebla i samej stolarni. Dzięki niej możemy personalizować każde zamówienie. Już na etapie projektowym zespół projektantów, architektów i technologów opracowuje poszczególne elementy, co w znacznym stopniu przyspiesza późniejszą pełną realizację zlecenia. Park maszynowy, jakim dysponujemy, umożliwia nam wykonanie we własnym zakresie większości opracowanych detali. Daje nam pełną niezależność, skraca czas produkcji i nie ogranicza w zapędach projektowych. Bardzo ważnym elementem, który stanowi ostatnie ogniwo w całym procesie produkcyjnym, jest posiadanie własnych, profesjonalnych ekip montażowych. To niewątpliwie nas wyróżnia na tle innych firm w tej branży i stanowi istotny element nawiązania współpracy z naszymi klientami. 

Według danych Polskiego Funduszu Rozwoju wśród branż przetwórstwa przemysłowego meblarstwo jest drugą pod względem wartości eksportu netto i tworzy istotną część polskiej gospodarki. Ekonomiści i analitycy banku Santander pozytywnie widzą przyszłość rodzimej branży meblarskiej. Prognozy są według nich optymistyczne i przewidują, że branża meblarska na europejskim rynku nie doświadczy zapaści. Szacuje się utrzymanie wzrostu gospodarczego oraz dalszy systematyczny wzrost przychodów (5 proc. w skali roku). Santander spodziewa się, że wzrost produkcji sprzedanej polskich mebli może przekroczyć 6 proc. w ciągu roku – o ile korzystna dla polskiego rynku meblarskiego sytuacja nie ulegnie zmianie. Czy podobne nastawienie mają również i Państwo?

Tak, zgadza się. Przemysł meblarski jest jednym z istotnych sektorów polskiej gospodarki. Uważam jednak, że ocena skutków wprowadzenia lockdownu nie może odbyć się już teraz. Branża ta uzależniona jest nie tylko od możliwości produkcyjnych, ale i możliwości finansowych konsumenta ostatecznego. Covid-19 wstrząsnął mocno branżą meblarską. Zwłaszcza dał się mocno odczuć firmom eksportującym swoje produkty na rynki zagraniczne. Firmy te odnotowały dość poważny spadek sprzedaży, co poskutkowało wstrzymaniem przez nich planowanych inwestycji i optymalizacją kosztów, związaną z redukcją zatrudnienia. Dlatego też uważam, iż podźwignięcie się ze skutków tąpnięcia wywołanego pandemią również w tej branży wymagać będzie weryfikacji opracowanych wcześniej planów rozwojowych przez niektóre z firm sektora meblowego. 

Z uwagi na charakter prowadzonej przez nas działalności nasza firma nie odczuła do chwili obecnej zmian w wielkości produkcji. Nie możemy jednak wykluczyć, że spowolnienie gospodarki wpłynie znacząco na decyzje konsumenckie naszych klientów.  

Nie sposób pominąć globalnego problemu, jakim jest Covid-19. Jak aktualna sytuacja, związana z pandemią, wpływa na działalność firmy?

Obsługujemy w większości sektor inwestorów prywatnych. Tutaj proces decyzyjny trwa znacznie dłużej, co oznacza, że obecnie procentują rozmowy, które podjęliśmy dwa, a nawet trzy miesiące temu – w zależności od wielkości projektu. 

Wprowadzenie stanu pandemii w niczym nie zakłóciło naszych prac projektowych, które mogły być przygotowywane w trybie home office, bez żadnych zakłóceń terminowych. W pierwszej fazie wprowadzenia obostrzeń efekty naszej pracy przekazywaliśmy na bieżąco klientom w sposób zdalny. Z biegiem czasu wróciliśmy do naszych pracowni przy zachowaniu wszelkich zaleceń sanitarnych. Bardzo się jednak cieszymy, że stopniowo wracamy do normalności, bo niewątpliwie wartością dodaną w tej branży jest bezpośredni kontakt z inwestorem.

Spodziewaliśmy się przestojów w dostawach towarów z zagranicy niezbędnych do produkcji mebli, dlatego też przez pierwsze trzy tygodnie pracowaliśmy intensywnie nad zapewnieniem niezbędnych materiałów czy systemów poprzez dodatkowe zatowarowanie. Taki zabieg pozwolił nam zabezpieczyć produkcję na cztery kolejne miesiące i uspokoić nastoje zarówno naszych pracowników, jak i klientów. Dzięki temu prace produkcyjne i montażowe przebiegały bez zakłóceń. Każda ze stron wykazywała się szczególną ostrożnością, a schemat montażu w tym czasie omawiany był z każdym zainteresowanym. Tu należą się szczególne podziękowania dla naszych klientów, za zaufanie, jakim nas obdarzyli w tym szczególnym czasie, i pracowników – za zrozumienie i zachowanie szczególnej ostrożności. 

Co jest najbardziej rozpoznawalnym znakiem rodzinnej marki DeGosh?

Zapracowaliśmy sobie na rozpoznawalność i dobrą reputację poprzez ciągłe dążenie do doskonałości, kreowanie nowych trendów w branży meblarskiej oraz wysoką jakość świadczonych usług. Myślę, że nie bez znaczenia jest sposób, w jaki pracujemy i reagujemy na zmiany w branży meblarskiej. Poza tym część kadry to dosłownie członkowie naszej rodziny, a ponadto cała nasza kadra to wielka „rodzina DeGosh”. Rozumiemy się, szanujemy, motywujemy i razem dochodzimy do pewnych wniosków czy rozwiązań. W naszym zespole istotnym elementem są umiejętności poszczególnych pracowników oraz szybka między nami komunikacja, co znacznie skraca sam proces decyzyjny. I dzięki temu proces produkcyjny przebiega gładko, bez żadnych niespodzianek. 

Obecnie ściśle współpracujemy z młodymi projektantami, architektami i artystami, stanowiąc dla nich wsparcie technologiczne poprzez organizowanie szkoleń produktowych – co również pozwala nam wzmacniać wizerunek marki. 

Na co klienci najczęściej zwracają uwagę, decydując się na wybór mebli DeGosh?

Bardzo trudne pytanie. (śmiech) Zauważamy, że klienci doceniają nasze zaangażowanie oraz indywidulane podejście do każdego, nawet najmniejszego projektu. Zwracają uwagę na funkcjonalność, niepowtarzalność, jakość wykonania, detal oraz samą formę. Wykazujemy bardzo dużą elastyczność w projektowaniu, dzięki czemu jesteśmy w stanie dostosować końcowy produkt do ostatecznych wymagań, również tych budżetowych. 

Projektując wnętrza i doradzając osobom przy aranżacji pomieszczeń, czy to mieszkalnych, czy biurowych, macie do czynienia ze zmieniającymi się modami i stylami. Co jest niezaprzeczalnym hitem, dominującym trendem?

Projektowanie wnętrz nie jest prostą sprawą. Uważam, że to sztuka, w której autor musi podczas aktu tworzenia poznać inwestora, zwłaszcza jego marzenia, potrzeby i możliwości. Każdy klient to nowe wyzwanie, kolejna dawka inspiracji i niewielka obawa o to, czy efekt końcowy zadowoli obie strony. Dlatego tak ważna w procesie tworzenia jest otwartość. Czasami trzeba wypić wspólnie kilka dużych kaw, żeby przełamać dystans, a czasami wszystko od razu wiadomo – i to bez zbędnych słów. 

Trendy to jedyna zmienna w tej dziedzinie związana z czasem. Obecnie zauważamy silny wpływ natury we wnętrzach, gdzie dominują materiały takie, jak kamień naturalny, drewno, glina, len czy wełna. Te materiały odnajdą się jednoczenie we wnętrzach nowoczesnych, loftowych, ale i tych stylizowanych. Hitem jest obecnie kolorowy, pełen fantazji styl boho, który silnie wykorzystuje elementy etniczne, ludowe i ekologiczne wykonane. Drugim dominującym trendem jest obecnie styl nowojorski, który łączy elementy klasyki z rozwiązaniami glamour. W tych wnętrzach dominuje ciepłe światło, szykowne elementy, szlachetne materiały i klasyczne formy. Coraz częściej nasi klienci odchodzą od bieli czy jasnej szarości i wprowadzają, odważniej niż do tej pory, kolor. Obecnie królują odcienie niebieskiego, granatowego, bordowego i butelkowej zieleni. Widać też, że chętniej wracają do kolorów ziemi i wybierają szlachetne materiały: drewno, kamień naturalny czy kwarcyt. Modne stało się wykorzystywanie różnego rodzaju elementów metalowych, blach perforowanych oraz dodatków w kolorach czerni, miedzi czy złota. Wraca do łask szkło ornamentowe. 

Jakie plany na przyszłość ma DeGosh? Wzmocnić rodzimy rynek meblarski, czy bardziej skupić się na eksporcie towarów? A może przyświeca Państwu jeszcze inny pomysł?

Oprócz bieżącej formy produkcji w planach mamy zaprojektowanie i wyprodukowanie kolekcji mebli użytkowych. Chcemy trafić z nowym produktem do szerszego grona odbiorców. Pracujemy również nad własną kolekcją mebli dziecięcych. Ponadto przymierzamy się do poszerzenia działalności poprzez sprzedaż naszych mebli drogą internetową. Realizacja tych inwestycji będzie wymagać od nas powiększenia zarówno parku maszynowego, jak i naszego zespołu, do którego zapraszamy zarówno młodych architektów, jak i technologów oraz stolarzy.