fbpx

Lata 90. ubiegłego stulecia to okres dynamicznych zmian. Gospodarka przeżywa prawdziwy boom, na rynku pojawiają się nowe firmy, ludzie zaczynają poznawać nowe technologie i z nich korzystać. W 1996 roku, w przysłowiowym garażu u rodziców na poznańskim Grunwaldzie, swoją działalność zaczyna Komputronik. Dziś jedna z czołowych firm zajmująca się dystrybucją elektroniki użytkowej w Polsce.

Tekst: Karolina Pietz-Drapińska

Zdjęcia: Sławek Drapiński

Stabilność i doświadczenie

Założenie firmy Komputronik zbiegło się z czasem, gdy branża IT w Polsce dopiero raczkowała, konkurencja nie była duża, a największą nowinką technologiczną był pierwszy komunikator Nokii – model 9000 Communicator. W tym samym czasie Wojciech Buczkowski wraz z bratem rozpoczęli studia i zdecydowali się połączyć swoje zamiłowanie do nowych technologii ze sposobem na życie. W małym lokalu na ulicy Grochowskiej prowadzili sprzedaż sprzętu IT oraz świadczyli drobne usługi serwisowe, pomoc techniczną oraz montowali komputery na zamówienie. Dzięki dobrej koniunkturze dwa lata później – w 1998 roku – Komputronik uruchomił jeden z pierwszych  sklepów internetowych, a dziś jest najdłużej funkcjonującą platformą e-commerce w Polsce.

Przełomowym momentem w historii firmy był 1999 rok, kiedy Komputronik zaczął produkować komputery pod własną marką. Dwa lata później utworzył sieć salonów, a w 2003 roku powołał do życia Komputronik Biznes – spółkę integrującą rozwiązania IT, obsługującą firmy i instytucje. W 2007 roku Komputronik zadebiutował na Giełdzie Papierów Wartościowych, a cztery lata później osiągnął miliardowy dochód. Obecnie Komputronik posiada w swojej ofercie 100 tysięcy produktów, ponad 240 sklepów stacjonarnych i partnerskich oraz prężnie działający sklep internetowy. Kluczowym czynnikiem naszego sukcesu jest stawianie na budowanie relacji z klientami. Od samego początku chcieliśmy być blisko ludzi. Nie tylko przez rozwiniętą sieć sklepów stacjonarnych – jesteśmy niemal w każdym dużym i średnim mieście w Polsce – ale przede wszystkim przez wsłuchiwanie się w ich potrzeby. Kompaktowy format salonów, nastawienie na doradztwo i kompetentni pracownicy, którzy asystują klientom podczas procesu zakupowego offline i online, to czynniki, które poza szeroką gamą produktów stanowią o sile naszej marki i odróżniają nas od konkurencji. Doświadczenie, z którego możemy czerpać, daje klientom poczucie bezpieczeństwa. Stabilność funkcjonowania jest ważnym elementem naszej kultury organizacyjnej – mówi Wojciech Buczkowski, prezes zarządu Grupy Komputronik. Komputronik posiada także jedno z najnowocześniejszych centrów logistycznych w Polsce. Magazyn o powierzchni 36 900 m kw. jest w stanie obsłużyć wysyłkę ponad 10 tysięcy paczek dziennie.

Relacje

Obecnie Grupa Komputronik to jeden z większych pracodawców w regionie. W głównej siedzibie w Poznaniu pracuje ponad 500 pracowników i współpracowników, a w sumie firma zatrudnia ponad 1 500 osób. Nasza filozofia prowadzenia biznesu, jako firmy rodzinnej, opiera się na ludziach. To ludzie są i zawsze będą największą wartością firmy. Posiadamy zespół wykwalifikowanych specjalistów, z którymi pracujemy od lat. Wielu członków zespołu jest w Grupie dziesięć, a niektórzy nawet i dwadzieścia lat. W tym roku, niedawno w październiku, świętowaliśmy bowiem 23. urodziny. Pomimo dużego zespołu i rozbudowanej struktury nadal czuć na korytarzach rodzinną atmosferę i chęć współpracy. Relacje są jedną z kluczowych wartości, na których zbudowaliśmy sukces firmy – mówi Wojciech Buczkowski. Komputronik od lat jest znakomitym pracodawcą dla programistów i specjalistów związanych z obszarem IT, wykwalifikowanych kupców i sprzedawców w działach handlowych oraz specjalistów z zakresu e-commerce i marketingu, a także back officowego wsparcia operacji.  Dziesiątki osób ze wsparcia magazynowego znajdują również zatrudnienie w centrum logistycznym w Komornikach.

Sprawność i elastyczność

Branża nowych technologii zmienia się bardzo dynamicznie. W szybkim tempie rośnie wykorzystanie smartfonów, które przejęły część funkcji tabletów oraz tradycyjnych komputerów PC. Zmieniają się także zachowania konsumenckie. Klienci są coraz bardziej wyedukowani. Mają styczność z elektroniką od najmłodszych lat życia, a informacji o produktach szukają głównie w social mediach. Z roku na rok sprzedaż internetowa zdecydowanie rośnie, a Komputronik odnotowuje dwucyfrowe przyrosty nowych użytkowników sklepu internetowego. Konsekwentnie inwestujemy w rozwój e-commerce oraz powiększamy sieć salonów agencyjnych, doskonale odnajdując się w obszarze omnichannel. Zgodnie z naszą strategią, stale dostosowujemy także ofertę do potrzeb klientów, oferując im kompleksowe rozwiązania IT, najnowsze smartfony i akcesoria GSM oraz urządzenia z obszaru smart home mówi Wojciech Buczkowski. Pomimo zmieniających się zachowań konsumenckich, spora część klientów nadal decyduje się na zakupy w salonach stacjonarnych. Często swój wybór argumentują możliwością bezpośredniego kontaktu z doradcą czy samym produktem. Doradcy Komputronik cieszą się ogromnym zaufaniem klientów, czego dowodem jest pierwsze miejsce firmy w ogólnopolskim rankingu „Customer Happines Index” poświęconemu ocenie doświadczeń zakupowych. Komputronik jest również znaczącym graczem w produkcji komputerów stacjonarnych pod własną marką. Te niesamowicie silne maszyny mogą być dostosowane i skonfigurowane adekwatnie do potrzeb indywidualnych gustów klientów. Sprzęty gamingowe na przykład idealnie wpasowują się w klimat gier i dodają pazura każdemu wnętrzu zapalonego gracza.

Z pomocą innym

Komputronik chętnie angażuję się także w pomoc innym. Specjalnie do tego powołał do życia Fundację Komputronik. Jej statusowym zadaniem jest ułatwianie dostępu do innowacyjnych narzędzi wspierających nowoczesną edukację i motywujących do osiągnięcia sukcesu osobistego i zawodowego. – Jesteśmy po to, by stwarzać przestrzeń do rozwoju, otwierać nowe horyzonty, pokazywać, że warto podążać za wyznaczonymi celami i pokonywać bariery – mówi Monika Buczkowska, prezes Fundacji. – Chcemy dać szansę na rozwój ludziom ambitnym, posiadającym duży potencjał, którzy m.in. z powodów ekonomicznych lub społecznych nie są w stanie samodzielnie pokonać barier oddzielających ich od świata wielkich możliwości – dodaje. Pierwszym beneficjentem Fundacji został czternastolatek o nieprzeciętnych umiejętnościach programistycznych, którego zaprosiliśmy do siedziby Komputronik, gdzie mógł poznać zasady funkcjonowania e-sklepu oraz tajniki pracy programistów i testerów. Fundacja wspiera także lokalne inicjatywy, takie jak PUT Motorsport. To wyścigowy zespół Politechniki Poznańskiej, który dzięki wsparciu Fundacji mógł stworzyć w pełni profesjonalny symulator samochodowy. W ostatnich tygodniach Fundacja przekazała pakiety sprzętu IT trzem szkołom: Szkole Podstawowej nr 7 w Poznaniu, Technikum nr 19 w Poznaniu oraz Szkole Podstawowej nr 3 w Gostyninie. Ogromnie się cieszę, że mogliśmy ułatwić uczniom szkół dostęp do nowoczesnej edukacji. Jestem przekonana, że dzięki temu zdobędą oni nowe umiejętności, co z pewnością zaowocuje w przyszłości i pozwoli im znaleźć wymarzoną pracę komentuje Monika Buczkowska. Fundacja wystartowała właśnie z ogólnopolską akcją dla szkół. – W październiku zaprosiliśmy uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych do kreatywnej rywalizacji na pomysły pozytywnie wpływające na otoczenie. Najlepsze szkoły i indywidualni uczestnicy konkursu będą mieli okazję otrzymać nagrody o łącznej wartości kilkunastu tysięcy złotych. Szczegółowe informacje o tej edukacyjnej akcji oraz regulamin można znaleźć na stronie Fundacji Komputronik – dodaje.

Komputronik Biznes, czyli innowacyjność dla firm

Istotną częścią Grupy jest spółka Komputronik Biznes. To integrator rozwiązań na rynku IT, oferujący doradztwo i kompleksową obsługę przedsiębiorstw i instytucji. W swojej działalności skupia się na wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań i optymalizacji procesów w firmach, wykorzystując technologię. Komputronik Biznes na co dzień współpracuje z największymi markami na polskim rynku, do grona jego klientów należą m.in.: Autostrada Eksploatacja, INEA, TVN, Berlitz, Ryłko czy Glaxo Smith Kline. Oferujemy naszym partnerom ultranowoczesne i efektywne rozwiązania IT w zakresie projektowania usług, oprogramowania i sprzętu. Dzięki naszej pomocy firmy mogą optymalizować nie tylko procesy pracy, ale także koszty mówi Sebastian Pawłowski, wiceprezes zarządu Komputronik Biznes. Bardzo mocno rozwinęliśmy np. dział outsourcingu druku, z którego korzystają największe instytucje finansowe w kraju. Działamy szeroko, mamy doradców, wdrożeniowców i techników w każdym miejscu w Polsce, dzięki temu nasi klienci mogą zoptymalizować koszty druku, serwisu i zużycia energii niezależnie od lokalizacji swoich placówek. Ogólnopolska struktura sprzedaży i obsługi projektów pozwala oferować także usługi projektowania sieci IT i ich bezpieczeństwa, aplikacji biznesowych, w tym ERP, tworzenia data center oraz rozwiązań dla retailu. Najwygodniejszą dla klientów formą wdrażania usług IT jest audyt oraz przygotowanie szytych na miarę rozwiązań. Nasi handlowcy są w tym pomocni.

Jednym z dużych sukcesów Komputronik Biznes jest autorskie oprogramowanie Movarch, w ramach którego działa moduł digital signage,  w pełni elastyczne rozwiązanie do zarządzania treścią na dowolnych ekranach zlokalizowanych w dowolnym zakątku świata. Jedynym wymogiem jest konieczność podłączenia do internetu. Aplikację MovarchDS wykorzystują więc w zależności od potrzeb działy marketingu firm handlowych z różnych branż do wyświetlania reklam w sklepach, działy dbające o bezpieczeństwo pracowników przebywających w halach w firmach produkcyjnych czy hotele i instytucje publiczne do przekazania informacji o obiektach. 

– Obszar dedykowanych aplikacji biznesowych jest jednym z kilkunastu głównych obszarów działalności Komputronik Biznes. Jesteśmy w tym mocni. Od podstaw stworzyliśmy też Netcorner, kompleksowy system sprzedaży internetowej, z którego korzysta m.in. sklep komputronik.pl. Ta dopasowana do potrzeb klienta platforma e-commerce usprawnia obsługę klienta, dynamizuje sprzedaż oraz zwiększa konkurencyjność firmy. Jest ona kompatybilna z systemami zewnętrznymi i ułatwia zarządzanie e-sklepem. Nasz ogromny dorobek w dziedzinie handlu internetowego zmotywował nas do stworzenia komercyjnego produktu. Dzięki temu inne przedsiębiorstwa mogą korzystać z tego innowacyjnego rozwiązania. Jako producent mamy możliwość nieograniczonego dostosowywania funkcjonalności do potrzeb klienta – wyjaśnia Sebastian Pawłowski. 

Przyszłość = usługi

W obecnych czasach sam produkt to nie wszystko. Klienci mają coraz większe potrzeby i oczekiwania, a podczas zakupów poszukują wartości dodanej. Czy można temu sprostać? Komputronik dokłada wszelkich starań, aby wyróżnić się na tle konkurencji i związać się z klientami na długie lata, dlatego oferuje im szeroką ofertę usług dodatkowych. Klienci mogą korzystać m.in. z: nowoczesnych form płatności, elastycznych rat, ubezpieczenia i natychmiastowej wysyłki produktu oraz profesjonalnego doradztwa i wsparcia serwisowego. – Naszym celem jest nieustający rozwój i utrzymanie firmy w czołówce polskich dystrybutorów elektroniki. Chcemy dalej rozwijać platformę e-commerce, dążąc do pozyskania nowych użytkowników, a także będziemy mocno stawiać na rozbudowę oferty usług dodatkowych, po które coraz chętniej sięgają współcześni konsumenci. Jestem przekonany, że przed nami jeszcze wiele kolejnych urodzinowych jubileuszy, przy których będziemy mogli świętować nowe sukcesy – podsumowuje Wojciech Buczkowski.