fbpx

Zaczynali w latach 90. na 40 m kw. powierzchni, a dziś dysponują jednym z największych i najbardziej nowoczesnych salonów łazienek w Poznaniu. Terrano to już jednak nie tylko łazienki. W ofercie firmy znajdziemy także elementy wyposażenia wnętrz: ekskluzywne meble, dywany, lampy, tapety oraz kamień naturalny. – Potrzeby naszych klientów i architektów wnętrz rosną, więc i my się rozwijamy – mówi Tomasz Nowak, prezes zarządu firmy Terrano sp. z o.o.

    

Rozmawia: Michał Gradowski 

Jak narodził się pomysł na firmę Terrano? Dlaczego akurat ceramika? 

Tomasz Nowak: Pomysł na firmę Terrano, jak to w życiu bywa, powstał trochę przez przypadek. Spotkałem się z przyjacielem, rozmawialiśmy o różnych sprawach, w tym także o biznesie. Prowadził wtedy niewielki sklep z płytkami ceramicznymi i żalił się na problemy z dostępnością produktów. Pamiętajmy, był początek lat 90., popyt na wszelkie towary był ogromny, a podaż nie nadążała. Pół żartem, pół serio stwierdziłem, że w takim razie powinienem otworzyć fabrykę płytek ceramicznych. Wyszło całkiem serio. Jednak produkcja w tamtych czasach nie była łatwa, a w okresie transformacji ustrojowej, aby nadążyć za potrzebami rynku, fabryka wymagała silnego dokapitalizowania. Postanowiłem więc ją zamknąć i otworzyć sklep. Handel okazał się tym, w czym spełniam się do dziś. 

Początki Terrano sięgają 1990 roku. Da się w ogóle porównać tamte czasy do obecnej rzeczywistości handlowej? 

Kiedyś po farby jechało się na Stary Rynek – był tam wtedy taki znany w całym mieście sklep, a po płytki na Obornicką – i to się akurat nie zmieniło do dziś. Nasza firma w tym okresie przeszła jednak diametralne zmiany. Zaczynaliśmy na 40 m kw. powierzchni – na małej przestrzeni wypełnionej optymizmem i pasją do prowadzenia własnego biznesu. Każdy rok wykorzystywaliśmy do zdobywania cennego doświadczenia i umacniania swojej pozycji, aż z małej rodzinnej firmy staliśmy się spółką, która dysponuje nowoczesnymi, przestronnymi salonami – największym w Poznaniu przy ul. Obornickiej o powierzchni 1500 m kw., a także dwoma kolejnymi – w Pile i Zielonej Górze. A dzięki sklepowi internetowemu www.terrano.pl docieramy do klientów w całej Polsce. 

Nasza firma należy do ogólnopolskiej grupy zakupowej PGC, dzięki czemu możemy zagwarantować szeroką ofertę i konkurencyjne ceny. W Terrano znajdziemy dziś bardzo duży wybór płytek ceramicznych, armatury i ceramiki sanitarnej, ale także wiele innych produktów nie tylko do łazienki. Mocno rozwijamy ofertę wyposażenia wnętrz: dywanów, lamp, tapet, drewnianych okładzin, kamienia oraz mebli – na drugim piętrze naszego salonu już niedługo będzie można zobaczyć m.in. ekskluzywne meble pokojowe renomowanej niemieckiej firmy.  

Chcemy wykorzystać naszą dobrą współpracę z architektami wnętrz, których potrzeby rosną, bo najczęściej nie projektują tylko jednego pomieszczenia, ale całe mieszkanie czy dom. Dzięki szerokiej ofercie mogą u nas tworzyć moodboardy, czyli prezentacje dla klientów, pokazujące zestawienia kolorów i materiałów, oddające istotę projektu wnętrza.  

Kiedyś Terrano kojarzyła się głównie z włoskimi markami. Jak jest obecnie? 

Kiedy zaczynaliśmy rozwijać firmę, w ofercie były tylko płytki, głównie włoskich producentów i rzeczywiście z tego byliśmy znani. Ale wraz z rozwojem oferty mapa naszych dostawców systematycznie się poszerzała. 

Obecnie współpracujemy łącznie z ponad 200 dostawcami, są to firmy polskie, czeskie, niemieckie, włoskie, hiszpańskie, portugalskie, tureckie, a nawet brazylijskie. W naszej ofercie można znaleźć produkty takich renomowanych marek, jak: Porcelaingres, Graniti Fiandre, Flaviker, Caesar, Grohe, Villeroy&Boch, GSI, Duravit, Marmorin, Zucchetti, Zehnder, Huelsta czy Vasco. 

Z częścią z tych partnerów współpracujemy na zasadach wyłączności, z wieloma nieprzerwanie od ponad 20 lat, więc oferta Terrano jest w dużej mierze unikatowa, a bezpośrednia kooperacja z producentami, pozwala nam być konkurencyjnymi na polskim rynku. W związku z rozwijaniem oferty ta lista na pewno będzie coraz szersza – np. ze względu na meble skandynawskie, które planujemy już niedługo prezentować w Terrano.  

Centrum Ceramiki Terrano to także miejsce inspiracji, gdzie można zobaczyć kompleksowe, nowoczesne aranżacje. Co jest obecnie najważniejsze dla klientów?  

Nasi klienci w coraz większym stopniu doceniają pracę z architektem podczas urządzania własnego mieszkania, biura, punktu handlowego czy lokalu gastronomicznego. Stają się coraz bardziej wymagający i zwracają szczególną uwagę na jakość oferowanych wyrobów, dlatego dajemy im możliwość stworzenia unikalnego wnętrza z najwyższej jakości materiałów od renomowanych producentów. Terrano jest przestrzenią, w której rodzą się inspiracje, a pomysły nabierają realnych kształtów. 

Siedziba firmy spełnia także funkcję centrum edukacyjnego – w czasie naszej rozmowy odbywały się tutaj warsztaty projektowania 3D. Inwestycja w przyszłość? Jak obecnie układa się współpraca z architektami wnętrz? 

Udostępniamy nasze pomieszczenia firmom, które tworzą profesjonalne oprogramowanie do projektowania wnętrz. Studenci i osoby, które dopiero rozpoczynają swoją drogę w tej branży mogą tutaj zdobyć teoretyczną i praktyczną wiedzę. Chcemy, aby czuli, że Terrano to także miejsce dla nich. 

Wiemy, że działania edukacyjne procentują, bo grono współpracujących z nami architektów wnętrz co roku się poszerza, a nasza partnerska współpraca – zacieśnia. Udostępniamy także na stałe w naszym salonie przy ul. Obornickiej trzy stanowiska pracy dla architektów – kilkunastu architektów „dyżuruje” tam na zmiany. Dzięki temu nasi klienci mają dostęp do profesjonalnego doradztwa, a architekci – możliwość nawiązania z nimi bezpośredniej, szerszej współpracy.  

Utrzymujemy też stałe kontakty z najlepszymi biurami architektonicznymi i przedsiębiorstwami budowlanymi, a z naszego katalogu produktów korzystano przy realizacji wielu projektów w takich lokalizacjach jak Lotnisko Ławica, Stary Browar, City Park, Galeria MM, apartamenty Warzelnia oraz Wenecjańska. 

Recepta na sukces? 

Niezmiennie w centrum naszych zainteresowań umieszczamy ciekawy design, nowoczesne rozwiązania i wysokiej jakości technologie – to nas wyróżnia, ale gdybym miał wybrać jeden czynnik – postawiłbym na ludzi, nasz zespół. Specjaliści ds. sprzedaży, architekci wnętrz, pracownicy magazynowi i administracyjni tworzą zgraną drużynę, która skupia się na zapewnieniu naszym klientom najwyższej jakości obsługi. Wieloletni pracownicy mają ogromną wiedzę produktową i techniczną, chętnie dzielą się nią z nowym członkami zespołu, aby utrzymywać wysoki profesjonalizm całego teamu. 

Inwestujemy w szkolenia dla doradców, aby wraz ze wzrostem oferty rosły nasze kompetencje. Jesteśmy też laureatem konkursu Salon Roku – ta nagroda ma dla nas dużą rangę, ponieważ o jej przyznaniu decydują klienci.

Staramy się być także firmą odpowiedzialną społecznie, angażując się m.in. we wspieranie wydarzeń o charakterze sportowo-charytatywnym. 

Plany na przyszłość? 

W przyszłym roku planujemy rozbudowę naszego salonu w Zielonej Górze, a także być może otwarcie kolejnego – w Gorzowie Wielkopolskim. Prowadzimy także prace koncepcyjne nad otwarciem salonu w Berlinie. Koncentrujemy się jednak przede wszystkim na Poznaniu, na zapewnianiu naszym klientom wyjątkowej jakości obsługi. 

Naszym kolejnym obszarem inwestycyjnym będzie natomiast kompleksowość usług – chcemy, aby klient nie kupował u nas np. tylko płytek i armatury, ale od razu całą, gotową łazienkę – od projektu, przez dobór wszystkich elementów, po dostawę i wykonanie. Przy dzisiejszym niedoborze pracowników na rynku remontowo-budowalnym to duże wyzwanie, ale wierzymy, że będziemy w stanie mu sprostać.