fbpx

Chociaż w Polsce – pod względem popularności i wielkości sprzedaży – niezmiennie króluje piwo, to na znaczeniu zyskują także inne alkohole. 

Według danych agencji badawczej Nielsen, w ubiegłym roku wino z podium zepchnęła whisky, a we wszystkich kategoriach alkoholi na znaczeniu zyskują trunki premium  

Tekst: Michał Gradowski

 

Agencja badawcza Nielsen od wielu lat zajmuje się badaniami rynku i monitorowaniem sprzedaży różnych produktów, w tym także alkoholi. Najnowsze zestawienie najczęściej spożywanych przez Polaków trunków, przygotowane na bazie wydanych na nie pieniędzy w handlu detalicznym w 2018, przynosi sporo ciekawych informacji.

W Polsce niekwestionowanym liderem, i to akurat nie zaskakuje, jest piwo, na które w ubiegłym roku Polacy wydali w sumie 16,7 mld złotych. Pomiędzy 2018 a 2017 wartościowa sprzedaż piwa wzrosła o 7,1 procent, a dane te uwzględniają sprzedaż tylko w sklepach, nie licząc gastronomii czy imprez masowych. Jak zwykle w przypadku piwa sprzedaż napędzała wysoka temperatura utrzymująca się w ubiegłym roku praktycznie od kwietnia do października, a także mistrzostwa świata w piłce nożnej. Tym, co może zaskakiwać, jest niekwestionowany hit ubiegłego roku wśród wszystkich napojów – piwo bezalkoholowe, które zanotowało wzrost sprzedaży aż o 80 procent.

Kolejne miejsce na podium zajęła wódka, na którą w 2018 wydaliśmy ponad 11 mld złotych, ale w sumie sprzedaż wzrosła jedynie o 0,9 procent. Większe wzrosty można  natomiast zauważyć w przypadku wódek premium i wódek smakowych. Te sprzedawane w butelkach o pojemności 200 ml i mniejszych w 2018 zwiększyły swoją sprzedaż o prawie 10 procent.

Na znaczeniu znacząco zyskuje natomiast whisky. Jak odnotowują badacze Nielsena, jeszcze dwadzieścia lat temu uznawana była za produkt luksusowy, a dziś jest trzecią największą kategorią alkoholową pod względem sprzedaży w Polsce, na którą Polacy wydali w ubiegłym roku ponad 2,3 mld złotych. W samym 2018 sprzedaż whisky wzrosła aż o 11 procent i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się zatrzymać.

Choć whisky zepchnęła z trzeciego miejsca wino, to wartość sprzedaży także tego trunku wzrosła w ubiegłym roku o 7,1 procent. Coraz lepiej sprzedają się wina premium, zmienia się też struktura krajów pochodzenia wina – te z krajów byłego bloku wschodniego, takich jak Węgry czy Bułgaria tracą udziały na rzecz wina z takich krajów, jak Chile, Australia czy RPA.

Coraz lepiej sprzedaje się także wino musujące. W ubiegłym roku sprzedaż wzrosła łącznie o 9 procent, a sprzedaż samego prosecco – aż o 46 procent. Już drugi rok z rzędu spada natomiast sprzedaż szampana.

Na rynku brandy można zauważyć stabilizację – w tej grupie trunków sprzedaż koniaku utrzymuje się na stałym poziomie, rośnie za to sprzedaż brandy z półki premium. Zmieniają się natomiast preferencje smakowe amatorów mlecznych likierów. Dwa do tej pory najpopularniejsze – kawowy i jajeczny – tracą na znaczeniu na rzecz likierów o smaku cytrynowym i irish cream, a przebojem 2018 roku był likier o smaku słonego karmelu.

 

 

Hossa na rynku whisky

Bogusław Pawlak

właściciel sklepu Świat Whisky

 

Od kilku lat na świecie, a w Polsce zwłaszcza, trwa hossa na rynku whisky.

Według badań, już co czwarty Polak pije whisky. Według SWA (Scotch Whisky Association), na przestrzeni ostatnich dziewięciu lat import whisky typu single malt do Polski zwiększył się siedmiokrotnie, a sprzedaż bursztynowego trunku w naszym kraju rosła rok do roku w tempie dwucyfrowym (15-23 procent). Polacy nie tylko doceniają bogaty oraz zróżnicowany wachlarz aromatów i smaków whisky, ale widzą w tym trunku również skuteczne narzędzie inwestycyjne. Ceny whisky rosną nieustannie na całym świecie z powodu dużego popytu oraz powstania nowego rynku kolekcjonerskiego, dlatego organizowane przez nas szkolenia – podczas których ich uczestnicy dowiadują się o tym, jak powstaje whisky, o ich rodzajach, regionach produkcji i sposobach inwestowania – cieszą się coraz większą popularnością.