fbpx

Od ćwierć wieku zajmują się układami wydechowymi. Rozwijają swój biznes nie tylko na terenie Polski, ale również poza jej granicami. Z Włodzimierzem Kalińskim, założycielem i właścicielem firmy Kaliński – układy wydechowe, rozmawiamy o historii tej prężnie działającej, innowacyjnej firmy.

Rozmawia: Dorota Gut

Zdjęcia: Archiwum prywatne firmy

 

Firma Kaliński istnieje na poznańskim rynku motoryzacyjnym już od ponad dwudziestu pięciu lat. Jest wynikiem wspólnej rodzinnej pracy, opierającej się na długiej tradycji. Jakie były początki przedsiębiorstwa?

 

Od początku istnienia siedziba firmy znajdowała się w Chybach, w gminie Tarnowo Podgórne. Najpierw zajmowaliśmy się wyłącznie sprzedażą układów wydechowych, z czasem poszerzyliśmy zakres działalności również o ich serwis. Z każdym rokiem zyskiwaliśmy nowych klientów, systematycznie powiększając naszą firmę. Obecnie wykonujemy usługi serwisowe na siedmiu stanowiskach, prowadzimy własną produkcję, sklep internetowy, park specjalistycznych maszyn oraz posiadamy klientów na terenie całej Europy.

 

Nie tylko zajmujecie się handlem i naprawą układów wydechowych, ale także produkcją własnych elementów układów wydechowych…

 

Tak, nasz zakres działań zdecydowanie wykracza poza sprzedaż i serwis. Zajmujemy się również produkcją własnych podzespołów układów wydechowych. Produkowane przez nas elementy tworzone są głównie do motocykli, a także pojazdów zabytkowych, czy tuningowanych. Szczególnie posiadacze motocykli bardzo cenią sobie nasze produkty i ich jakość. Na uwagę zasługuje również fakt, że posiadamy osobny dział, w którym gniemy, tniemy czy modyfikujemy rury także dla innych branż, oprócz motoryzacyjnej.

 

Wasza działalność obejmuje szerokie spektrum usług warsztatowych, począwszy od samochodów osobowych, dostawczych oraz motocykli, skończywszy na tuningu i renowacji. Z jakimi problemami najczęściej pojawiają się klienci?

 

Zgadza się, obejmujemy szerokie spektrum usług warsztatowych dla wszystkich pojazdów z silnikiem spalinowym, jednak w dosyć zawężonej dziedzinie, jaką są układy wydechowe. Trzeba przyznać, że właśnie ze względu na różnorodność pojazdów, liczba naszych usług jest szeroka. Na początku działania naszej firmy klienci głównie przyjeżdżali, by wymienić tłumiki, czy ich elementy mocujące. Obecnie trend zupełnie się zmienił. Dzisiaj coraz rzadziej klienci potrzebują dokonać wymiany tłumika, są one wykonane z bardzo trwałych materiałów. Coraz częściej odwiedzający nas klienci mają problemy z katalizatorami, filtrami cząstek stałych, które wymieniamy bądź regenerujemy. Wykonana przez nas usługa regeneracji przywraca praktycznie pełną ich sprawność. Oprócz tego zdecydowaną grupą naszych klientów są pasjonaci motoryzacji, który chcą wykonywać modyfikacje w swoich pojazdach. Często odrestaurowujemy układy wydechowe w pojazdach zabytkowych, zmieniamy układy wydechowe, czy montujemy nowe tłumiki w motocyklach. Nasz klient jest coraz bardziej świadomy swoich oczekiwań i potrzeb.

 

Pierwsze przepisy dotyczące emisji spalin pojawiły się dwadzieścia lat temu. W ostatnim czasie coraz częściej się one zmieniają. W trosce o środowisko ważne jest, aby filtry w pojazdach spełniały dopuszczalne normy. Nie jest to jednak jedyny powód, są także kary w postaci mandatów. W jaki sposób można ich uniknąć?

 

Szczególnie zimą w Polsce, jak i w całej Europie powraca temat zanieczyszczonego powietrza. W branży motoryzacyjnej już w poprzednim wieku rozpoczęto działania, które mają zmniejszyć emisję spalin samochodowych, co dziś przynosi efekty. To właśnie układy wydechowe są elementami odpowiedzialnymi za zmniejszenie emisji gazów szkodliwych. Żeby spełnić normy dotyczące emisji spalin, trzeba głównie zadbać o oczyszczanie spalin, za które odpowiadają filtry cząstek stałych oraz katalizatory. Od tego roku filtry montowane są nie tylko w samochodach z silnikami diesla, ale również benzynowych, są to filtry GPF. Sytuacja podobnie wygląda w pojazdach osobowych, jak i ciężarowych. Nasza firma zajmuje się sprzedażą oraz regeneracją wspomnianych podzespołów. W szczególności zalecamy zakup filtrów regenerowanych lub ich regenerowanie. Takie podzespoły są o wiele tańsze niż nowe i również w pełni sprawne. Najgorszym rozwiązaniem jest usunięcie filtrów cząstek stałych, obecnie za ich brak mandat może wynieść aż pięć tysięcy złotych, nasz samochód może też nie dostać okresowego przeglądu technicznego. Podsumowując, żeby nie narazić się na przekroczenie norm emisji spalin i wysoką karę, trzeba dbać o to, by filtry i katalizatory w naszych pojazdach prawidłowo oczyszczały spaliny.

 

Oprócz standardowej dystrybucji, bardzo mocno rozwijacie sprzedaż internetową. Dodatkowo spora część zamówień na państwa produkty spływa z zagranicy. Rozumieją państwo potrzeby klientów i też je wyprzedzają…

 

W naszej ofercie znajduje się bardzo dużo unikalnych produktów, których nie posiada konkurencja. Kilka lat temu zastanawialiśmy się nad sposobem dotarcia do klientów z całej Polski oraz Europy. Zdecydowaliśmy, że sklep internetowy będzie najlepszym rozwiązaniem. Coraz chętniej kupujemy w Internecie, a branża e-commerce to już rzeczywistość. Również w naszym przypadku sklep stanowi bardzo dobry kanał dystrybucji. Obecnie bardzo duży procent naszych produktów eksportujemy na rynki zagraniczne.

 

Firma wspaniale się rozwija, jakie są dalsze plany?

 

Dziękujemy za miłe słowa. Nieskromnie powiem, że dosyć często nasi wieloletni kontrahenci czy klienci zauważają zmiany, jakie przeszła firma. Pamiętają jeszcze czasy, kiedy zespół „Kalińskich” stanowiło zaledwie kilka osób. Dzisiaj nasza firma to: dwie hale, około trzydziestoosobowy zespół, specjalnie wyznaczona poczekalnia dla klientów, czy kilka tysięcy metrów kwadratowych magazynu. W planach mamy zwiększenie sprzedaży naszych produktów na rynkach zagranicznych, w szczególności katalizatorów czy filtrów cząstek stałych oraz rozwój działu pojazdów ciężarowych. W przyszłym roku prawdopodobnie również stworzymy dedykowaną halę na potrzeby rozwoju obsługi i produkcji pozasilnikowych systemów oczyszczania spalin dla największych pojazdów.