W maju tego roku Volvo Firma Karlik zainicjowała projekt #KarlikOnTour, poprzez który propaguje zdrowy styl życia w oparciu o skandynawską filozofię umiaru, czyli lagom. Karlik On Tour to forma opowieści w odcinkach, prezentowanych w formie wywiadów z ekspertami oraz artykułów na blogu. O lagom i KarlikOnTour rozmawiamy z Grzegorzem Urbańskim, PR managerem Volvo Firma Karlik. Do wypowiedzi zaprosiliśmy także partnerów projektu, ekspertów z poszczególnych odcinków.

Rozmawia: Piotr Chabzda

Zdjęcia: Volvo Firma Karlik

Podobno Szwedzi wiedzą jak wydłużyć nasze życie nawet o dekadę? Czy istnieje prosta recepta na długie i szczęśliwe życie?

Szwedzka recepta na długie życie ukryta pod hasłem LAGOM nie jest wiedzą tajemną i niedostępną, ale podana jest w tak atrakcyjny sposób, że musiała stać się podstawą naszego serialu. Codziennie podejmujemy setki decyzji, które mają wpływ na to, jak się czujemy obecnie i w jakiej kondycji dożyjemy starości. Okazuje się, że geny tylko w około dwudziestu pięciu procentach decydują o naszym starzeniu się. Warto przyjrzeć się tym pozostałym siedemdziesięciu pięciu procentom. Czasami potrzebny jest nam drogowskaz, który pomoże w podejmowaniu codziennych decyzji. Skandynawska filozofia lagom może być takim drogowskazem, dlatego dzielimy się nią z jak największą liczbą naszych odbiorców. Jesteśmy w stanie obronić się przed chorobami cywilizacyjnymi i faktycznie wpłynąć na długość swojego życia. Lagom podpowiada, jak to zrobić.

O czym mówi filozofia lagom?

Lagom to szwedzkie słowo oznaczające: „nie za dużo, nie za mało, dokładnie tyle, ile potrzeba…”. Nie należy go mylić z przeciętnością czy bylejakością. W Szwecji używa się go w zestawieniu z niemal każdym elementem życia w społeczeństwie: jedzenie i picie może być „lagom”, ale godziny pracy też; można BYĆ „lagom, ale można też ŻYĆ „lagom”. Życie „lagom” oznacza bycie bardziej świadomym i uważnym. Lagom często określane jest jako „szwedzka sztuka życia w harmonii”. Poziom lagom może być inny dla różnych ludzi. Moje zadowolenie będzie odmienne od twojego, ale koniec końców oboje mamy być usatysfakcjonowani. Lagom symbolizuje optymalny punkt czy też „złoty środek”, a co ważniejsze, zachęca do działania w takiej sferze, która jest dla ciebie odpowiednia.

Dlaczego dealer w branży motoryzacyjnej podejmuje temat społeczny?

Jeden z założycieli Volvo Gustaf Larson powiedział, że „samochodami jeżdżą ludzie, dlatego głównym celem wszystkiego, co robimy w Volvo jest i musi pozostać bezpieczeństwo”. My pojmujemy bezpieczeństwo szeroko i staramy się pokazać, że troszczymy się o każdego człowieka, nie tylko tego, który podróżuje samochodem. Poza tym w naszej firmie od lat praktykowane są działania, które wpisują się w społeczną odpowiedzialność biznesu i serial #KarlikOnTour z hasłem lagom jest jego kontynuacją.

Skąd pomysł na taką akcję?

Zainspirowała nas książka szwedzkiego doktora Bertila Marklunda „Skandynawski Sekret”. Autor opisuje w niej dziesięć obszarów ważnych dla każdego człowieka, takich jak sen, dieta czy aktywność fizyczna. Bazując na czterdziestoletnim doświadczeniu praktyki lekarskiej Marklund zauważył, że sposób, w jaki o siebie dbamy, wpływa nie tylko na nasz stan zdrowia, ale i na długość życia.  Zdecydowaliśmy, że w każdym z wymienionych przez doktora obszarów obsadzimy wielkopolskich ekspertów i wraz z nimi postaramy się budzić świadomość w danej dziedzinie życia, promując jednocześnie ideę równowagi i umiaru. Wszystkie odcinki prezentujemy na blogu madebykarlik.pl, a ich zapowiedzi komunikujemy za pomocą mediów społecznościowych na Facebooku @VolvoFirmaKarlikPoznań i Instagramie @volvocarkarlik.

Czy był jakiś klucz doboru partnerów?

Jesteśmy ekspertami od motoryzacji i uznaliśmy, że o ruchu czy śnie powinien mówić ktoś, kto zna się na tej dziedzinie. Staraliśmy się by nasi eksperci reprezentowali określone wartości, bliskie filozofii lagom. Okazało, że wielu z nich żyło lagom, ale nie mieli takiej świadomości. To dla nas dodatkowa wartość w projekcie. Odkrywamy wraz z partnerami, że mamy wspólne spojrzenie na prowadzenie biznesu czy życie prywatne. Bohaterką pierwszego odcinka jest aktorka Grażyna Wolszczak, która co prawda nie jest z Wielkopolski, ale od dawna związana jest z naszą firmą i jest jej ambasadorką.

———-

Partnerów serialu #KarlikOnTour spytaliśmy o ich spojrzenie na lagom i obecność w projekcie.

 

#SEN

Projekt jest mi bardzo bliski, ponieważ jest ukierunkowany na człowieka, na jego potrzeby nie tylko materialne, ale i duchowe czy emocjonalne. Jest to bardzo ważne dla mnie w życiu prywatnym, jak
i zawodowym. Jako architekt szczególną uwagę przywiązuję do emocji. Najważniejsza jest atmosfera, jaka uda się stworzyć dzięki dobrze zaprojektowanym budynkom i wnętrzom, i to jaki będą miały wpływ na użytkowników, mieszkańców. Filozofia marki Volvo jest podobna. Bardzo skierowana na człowieka, na jego potrzeby, ale z zachowaniem skandynawskiego umiaru i rozsądku, niezapominająca o elegancji  i pięknie…

Bartosz Konieczny

Architekt, właściciel biura architektonicznego BARCHITECTURE oraz współwłaściciel HOT_elarni**** HOTEL&SPA oraz SPA_larni DAY SPA

#NAPOJE

 

Dla nas #KarlikOnTour to bardzo ciekawa inicjatywa, która zintegrowała poznańskie działalności wielu różnych branż i jak się okazało wszyscy myślimy podobnie. Łatwo było odnaleźć się wśród ludzi, dla których liczą się zbliżone wartości. DOM na Śródce ma być takim miejscem przerwy i oddechu w mieście i wygląda na to, że się sprawdza. Tu każdy element, od projektu wnętrza, przez sezonowe wegetariańsko-wegańskie menu, po każdy detal, zaplanowane jest tak, aby jak to tylko możliwe minimalizować swój negatywny wpływ na środowisko naturalne. Cenimy sobie umiar, co jak najbardziej jest lagom.

Duet MAMA – CÓRKA, Jaga i Aga Biedalak. Założycielki poznańskiej wege/wegan kawiarni DOM na Śródce.

#RUCH

Cieszymy się z uczestnictwa w projekcie #KarlikOnTour z kilku powodów. Po pierwsze bliska jest nam filozofia doktora Marklunda, który zaleca, aby zażywać ruchu codziennie, ale niekoniecznie w bardzo dużych dawkach oraz dwa-trzy razy w tygodniu jako aktywność o wyższej intensywności.  Po drugie projekt jest znakomitą okazją do podzielenia się z innymi naszą wizją świadomego treningu, który nastawiony jest głównie na sprawność i zdrowie, a nieco mniej na sam wygląd zewnętrzny. Last but not least, to dla nas ogromna radość i wyróżnienie uczestniczyć we wspólnym projekcie z partnerami z Wielkopolski pod egidą inicjatora całego lagomowego zamieszania, czyli Volvo Firma Karlik.

Dominik Zawadzki, Paweł Krótki, Centrum Ruchu i Terapii BODYWORK

#REGENERACJA

Balans pomiędzy pracą i odpoczynkiem jest dla mnie bardzo ważny ze względu na utrzymanie dobrego zdrowia, dlatego filozofia lagom jest mi bliska. Czas dla rodziny, spacer z psem, pilates czy medytacja pozwalają zachować mi równowagę na co dzień. W mojej pracy zachęcam do zmiany nawyków, do wdrożenia profilaktyki dbania o siebie. Niesamowita moc masażu działa cuda. W połączeniu z naturalnymi terapiami i kosmetykami uzyskujemy spektakularne efekty nie tylko te zewnętrzne. Rozmowa i wsłuchiwanie się w potrzeby drugiego człowieka  to jest coś, co łączy nas, uczestników projektu #KarlikOnTour. Zdecydowanie nie przypadkiem jesteśmy tak blisko filozofii lagom w tak różnych branżach.

Agnieszka Zwierzchowska, właścicielka Regeneracja Miejskie SPA

 

#OPTYMIZM

Kiedy Grzegorz pojawił się z pomysłem współpracy, pracowałam nad swoją książką #BycSoba. Żyć tak, by niczego nie żałować. To lektura dla ludzi otwartych, którzy stale podnoszą jakość życia, łamią stereotypy i chcą żyć doświadczając szczęścia i spełnienia. Zrozumieliśmy się w lot. W efekcie, w serialu #KarlikOnTour opowiadam o tym, jak złamać ograniczające schematy myślowe i pozwalać sobie na #optymizm. A w szczerym wywiadzie do książki, znana polska aktorka i producentka, ambasadorka Volvo Firma Karlik, Grażyna Wolszczak, mówi o szczęściu. Filozofia lagom jest mi bliska. Wykorzystuję ją pracując z zarządami i właścicielami biznesów, wspierając ich w budowaniu równowagi życiowej.

Joanna Janowicz, ekspert komunikacji, strateg marki, doradca biznesowy

 

#WAGA

Lagom idealnie wpisuje się w filozofię naszej marki. 36minut to nazwa naszego konceptu, zaczerpnięta z założeń treningu milon, który łączy ćwiczenia sześciu największych grup mięśni oraz cardio. Całość ma trwać zaledwie trzydzieści sześć minut – zachowując przy tym maksymalną efektywność. Tyle wystarczy, by dbać o swoje zdrowie. Także nasze przestrzenie są projektowane w duchu lagom.  Jesteśmy małym, butikowym konceptem, gdzie stawiamy na domową, ciepłą atmosferę. W życiu prywatnym zawsze żyłem lagom, choć nawet nie znałem tego pojęcia. Jeden z przykładów: na co dzień zamiast autem, jeżdżę rowerem elektrycznym. Dzięki temu nie zatruwam środowiska i zajmuję mniej przestrzeni. Sprawia mi dużo satysfakcji, że mogę zrobić dla wspólnego dobra choć tyle.

Krzysztof Kopka, wyłączny dystrybutor na Polskę systemu MILON, dostępnego w klubach 36minut

#UŚMIECH

Zdrowie jamy ustnej ma ogromne znaczenie dla kondycji całego organizmu i długości naszego życia. Naszych pacjentów od dawna leczymy tak, jak leczylibyśmy siebie. Wierzymy, że własne zęby są najlepszym i najcenniejszym narzędziem do gryzienia i uśmiechania, jakim obdarzyła nas natura. Zawsze staramy się je ratować. Najlepiej na całe życie. Nasza praca zgodna z filozofią lagom dostarcza nam wspaniałych momentów. Na zakończenie leczenia, gdy podajemy pacjentowi lusterko, aby obejrzał ostateczny efekt, i gdy w oczach pojawiają się łzy wzruszenia… To są cudowne chwile. Wtedy rosną nam skrzydła. Od zawsze jesteśmy lagom. Myśmy tylko nie znali tej nazwy. Dzięki projektowi #KarlikOnTour poznaliśmy inne lokalne firmy, które myślą podobnie. W tych firmach liczy się człowiek, pacjent, klient. To jest najważniejsze. Takich firm jest coraz więcej.

Hanna i Adam Sobota, właściciele kliniki dentystycznej SOBOTA House of Dentistry

#POSIŁKI

Szukam równowagi w życiu, czyli odpowiedniej ilości czasu na pracę, odpoczynek i naukę. W moim przypadku trudno zadbać o równowagę pomiędzy tymi płaszczyznami. Poza codzienną pracą w  restauracji, regularnie biorę udział w konferencjach,  szkoleniach, imprezach branżowych, a także występuję w pokazach kulinarnych. Często jestem w drodze. Lubię to, co robię, a  zgłębianie tajników  kulinarnych  w różnych wymiarach sprawia mi dużą przyjemność. I choć nie zawsze jest to zgodne z zasadami umiaru – to dla mnie jest w sam raz. Zasady lagom stosuję podczas przygotowywania dań  i co za tym idzie, dbam o równowagę w doborze smaków. Przy okazji naszego wspólnego odcinka stworzyłem przepis na danie lagom. Zachęcam do przygotowania go w domu.

Tomasz Purol, szef kuchni w restauracji Blow Up Hall 5050

#RELACJE

Dobre, mądre, szczere i nietoksyczne relacje to wielka wartość w tym zagonionym, multimedialnym świecie. To o nie zabiegamy w Drużynie Szpiku od dziesięciu lat. Przypominamy, że są w życiu takie sytuacje, kiedy tylko drugi człowiek jest „lekiem na całe zło”. Lagom mnie uczy mądrych wyborów i często przypomina, że więcej wcale nie znaczy lepiej. Mądrzej znaczy lepiej. Cieszę się, że jestem częścią tego projektu.

 

Dorota Raczkiewicz, szefowa Drużyny Szpiku