TATTOO.PL działa w Poznaniu od ponad dwudziestu pięciu lat i tworzy bardzo silną ogólnopolską markę. Studio stworzone przez Sławka Frączka jest dziś synonimem dobrze pojętej tradycji w sztuce tatuażu i nowej jakości, pozwalającej swobodnie wpisywać się w nowoczesne trendy, nie tylko artystyczne. 

Rozmawia: Tomasz Kacprzyk

Zdjęcia: Jakub Borkowski

Jak to się stało, że zająłeś się tatuażem i dotarłeś tu, gdzie jesteś?

Sztuka interesowała mnie od zawsze, a malarstwo bardzo wcześnie inspirowało mnie do działania i kreowało moją perspektywę odbioru świata. Wcześnie opuściłem dom rodzinny i zacząłem troszczyć się sam o siebie, co nieodzownie wiązało się z koniecznością zarabiania pieniędzy. Splot kilku okoliczności i spotkanie paru ważnych osób spowodowało, że zająłem się tatuażem mającym na początku lat 90. XX wieku oczywiście inne konotacje społeczne niż dziś. Przeniosłem się do Poznania i tutaj ruszyłem na dobre. Wiedziałem, co chcę robić, miałem konkretne wyobrażenie siebie jako twórcy i to z pewnością ułatwiło mi dążenie do celu. Krok po kroku budowałem TATTOO.PL, otaczałem się ludźmi, z którymi było mi po drodze życiowo i artystycznie.

Pracując, wpłynąłeś na kształt sceny tatuażu w Polsce. Byłeś świadkiem, jak ewoluuje ich postrzeganie w naszym kraju.

Tak, czuję się jedną z osób, która będąc na scenie od początku, wywarła na nią istotny wpływ. Tatuaż wówczas nie był zjawiskiem ani powszechnym, ani postrzeganym jako sztuka. Jego obraz zmieniły między innymi konwencje tatuażu, w które od początku byłem zaangażowany. Lubię, kiedy coś się zmienia, kiedy idea wywiera wpływ na rzeczywistość i zaczyna ją kształtować. Dlatego bardzo chętnie pomagałem tworzyć konwenty osobom, którym zależało na popularyzacji tej sztuki w Polsce. Z perspektywy czasu oceniam to jako bardzo owocne działanie. Dziś tatuaże mają osoby w każdej grupie społecznej, przestały kojarzyć się z czymś marginesowym, stały się w naturalny sposób elementem wizerunku, tak jak ubranie czy jakiekolwiek działania kształtujące nasz obraz zewnętrzny.

Dziś jednak nie tylko to stanowi treść Twojej pracy.

Oczywiście. Nasze dotychczasowe doświadczenie stanowi duży zasób, ale najważniejsze jest to, co przed nami. Dziś myślimy o tym, co będzie jutro i planujemy kolejne etapy rozwoju. Stanie w miejscu to w efekcie cofanie się, więc żyjemy wieloma projektami i pomysłami. Istotnym elementem naszego bycia w społeczeństwie jest komunikacja, nad którą cały czas pracujemy. Budujemy relacje z klientami i klientkami od momentu ich przyjścia do studia. Wszyscy oferujący innym swoje usługi lub produkty wiedzą, że o wyborze konkretnego dostawcy decyduje element relacyjny. W dobie płytkości kontaktów, pośpiechu i small talków, poświęcenie uwagi przychodzącym osobom jest czynnikiem decydującym o ich przywiązaniu do nas jako miejsca i grupy. Osoby przychodzące po pierwszy tatuaż, najczęściej wracają. To cieszy mnie najbardziej. Oznacza, że obsługa od momentu ich wejścia, poprzez opracowanie i omówienie koncepcji wzoru, aż do wykonania tatuażu na ciele spełniła ich oczekiwania, które w moim odbiorze są coraz wyższe.

Zajmujesz się również kreowaniem wizerunku zewnętrznego TATTOO.PL.

Jako osoba z zaufanym zespołem mogę poświęcić swój czas na to i szczerze mówiąc, bardzo się w ten proces angażuję. Uczestniczymy w projektach zgodnych z naszym systemem wartości, wpisujących się w idee, które są nam bliskie. Włączamy się w akcje wspierające hospicja i pomagamy obrońcom praw zwierząt. Organizujemy warsztaty dla grafików chcących rozwinąć swoje umiejętności artystyczne oraz warsztaty artystyczne dla dzieci, dla których sztuka jest zabawą, a nie ekskluzywnym obszarem dla wybranych. Decydujemy się na współpracę z instytucjami i firmami działającymi w podobny sposób i w naszej perspektywie przynosi to wymierne efekty. Planujemy działania z pracowniami autorskimi skoncentrowane na pograniczu sztuki i mody oraz szeroko pojętego performance’u. Nie mogę na tę chwilę powiedzieć więcej, ponieważ przedsięwzięcia są jeszcze w fazie omawiania ich z partnerami i artystami.

Tu warto wspomnieć o kreacji Waszej strategii komunikacyjnej

Tak, to bardzo bliski mi temat, bo komunikację marketingową postrzegam w firmie jako element fundamentalny. Wraz z poznańską agencją interaktywną MINIMA zastanawialiśmy się, jak chcemy być widoczni i w jaki sposób chcemy zbliżyć się do ludzi w zmieniającym się otoczeniu. Agencja pomogła mi przełożyć koncepty i wizje na język marketingu. Poszło dobrze. Projekt strony oraz opracowanie strategii obecności w mediach znalazło uznanie w międzynarodowych konkursach designerskich, otrzymały ostatnio German Design Award  Nominee 2019. To konkurs organizowany przez prestiżową organizację German Design Council, nagradzający międzynarodowe projekty reprezentujące unikalne podejście do komunikowania wartości marki poprzez design. Cieszy mnie także nagroda Sliver Award za projekt dla Tattoo.pl International Design Awards.  To z kolei konkurs, który od 2007 roku wybiera i promuje innowacyjny design w Ameryce i na świecie. To bardzo wysoka półka konkursowa i prestiżowe nagrody pokazujące, że idziemy w dobrym kierunku.

 

Studio to także ludzie. Jak dziś wygląda Twój ośmioosobowy zespół?

Mamy w swoim zespole artystów i artystki z bogatym doświadczeniem i warsztatem. Są to absolwentki i absolwenci malarstwa, grafiki, fotografii na ASP, mający szerokie doświadczenie i rozumienie sztuki. Nikt nie trafił tutaj przez przypadek. Wszystkie osoby wybrały tę drogę świadomie, w TATTOO.PL zaczynały albo kontynuowały wcześniej obraną drogę artystyczną. Poruszając się w swoich ulubionych stylistykach trafiają do osób czujących podobnie. Są bardzo otwarci, mają doświadczenie pracy w innych krajach, na innych kontynentach, co sprzyja rozwojowi i gotowości do ciągłego rozwoju. Lubię z nimi pracować, naprawdę czujemy się nie tylko zespołem, ale i rodziną. Mamy też w swoim zespole bardzo młode osoby, które obecnie stażując, uczą się sztuki tatuażu. To kolejny, bardzo ważny kierunek mojej pracy –

przekazywanie wiedzy, dzielenie się doświadczeniem z tymi, którzy będą tutaj pracować w przyszłości. To jest moja cegiełka dołożona do rozwoju sceny tatuażu w przyszłości. Bardzo to lubię.