fbpx

Jak wygląda rynek nieruchomości komercyjnych w Poznaniu? Czym kierować się przy szukaniu nieruchomości? O perspektywach inwestowania na rynku nieruchomości opowiada Mikołaj Pawelczak – Dyrektor Oddziału w Poznaniu Metropolitan Investment S.A.

ROZMAWIA: Joanna Małecka

Jak wygląda rynek nieruchomości komercyjnych w Poznaniu?

Poznań jest jednym z największych rynków nieruchomości biurowych i handlowych w Polsce. W całej aglomeracji jest obecnie ponad 700 tys. m2 powierzchni handlowych i ponad 400 tys. m2 biurowej, a wciąż powstają nowe. Poziomy czynszów i pustostanów są zbliżone do średnich obserwowanych w całym kraju. W dalszym ciągu jest to atrakcyjny rynek dla inwestorów, co potwierdzają kolejne oddawane do użytkowania obiekty, między innymi budynek Bałtyk. Oprócz tego Poznań jest także atrakcyjnym miejscem w innych aspektach, na przykład nieruchomości magazynowych i przemysłowych.

Na co zwracać uwagę przy szukaniu nieruchomości?

Jednym z najważniejszych parametrów w doborze nieruchomości jest lokalizacja, jednak dla poszczególnych typów nieruchomości komercyjnych różne rejony aglomeracji będą atrakcyjne. Dla biurowca będziemy szukać terenów zlokalizowanych bardziej w centrum miasta z dobrymi połączeniami komunikacyjnymi, podczas gdy dla obiektu magazynowego dużo lepsza okaże się lokalizacja gdzieś na uboczu z bezpośrednim dostępem do głównego szlaku transportowego. Dużo większe znaczenie od samej nieruchomości ma jednak wiedza i doświadczenie dewelopera, który rozwija daną nieruchomość. Można posiadać bardzo ciekawą działkę, natomiast na etapie komercjalizacji dokonać chybionych decyzji, które nie wydobędą drzemiącego w niej potencjału. Doskonała znajomość specyfiki danego miasta, potencjału zakupowego i nawyków zakupowych klientów stwarza możliwości otwierania przez Metropolitan Investment S.A. obiektów handlowych, które są w stanie spełnić oczekiwania najemców i społeczności lokalnej.

Jakie są poznańskie, prestiżowe lokalizacje?

Wśród najciekawszych poznańskich lokalizacji wybiera się Stary Browar, Avenidę, Plazę czy Posnanię. Tendencja zmienia się jednak w całej Wielkopolsce, gdyż inwestorzy z powiatu poznańskiego, spoza obszaru aglomeracji poznańskiej, preferują pozostać w swojej okolicy niekoniecznie podróżując do Poznania 80-100 km na zakupy. Z tego powodu widzimy potencjał na rozwój biznesu na terenie całej Wielkopolski zwłaszcza tam, gdzie pojawiają się nowe zakłady produkcyjne po części wschodniej miasta Poznania np. branży automotive.

W jaki sposób doradzacie klientom?

Rozbudowa portfela inwestycyjnego o powierzchnie komercyjne to nowość dla większości inwestorów indywidualnych. Budując społeczność inwestorów tworzymy klub inwestora w oparciu o nieruchomości dochodowe. Dzięki wypracowanym relacjom Metropolitan Investment realizuje inwestycje wraz z partnerami, angażując inwestorów bezpośrednio. Relacyjność i szerokie myślenie o kliencie pozwala organizować warsztaty projektowe, wyjazdy na narty dla najbardziej zaangażowanych inwestorów oraz cykl wyjątkowych spotkań Metropolitan Business Nigh. Klienci rozumiejąc biznes i otrzymując pełne wsparcie w zarządzaniu nieruchomością otrzymują przede wszystkim komfort dużej dywersyfikacji portfela oraz gwarancji m.in. poprzez długoterminowe najmy. Tworzymy biznes na zasadach partnerskich w relacji win-win.

Skąd pomysł na tego typu działalność?

Nieruchomości komercyjne od lat zajmują wysoką pozycję w rankingach najbardziej atrakcyjnych sposobów pomnażania kapitału. Metropolitan Investment jest pierwszą w Polsce firmą, która wprowadza na rynek nieruchomości komercyjnych klienta indywidualnego oferując rozwiązania dostępne do niedawna wyłącznie dla największych funduszy i dużych firm zagranicznych. Model najbliższy REIT-om zakłada wspólne inwestowanie, lokując swoje aktywa w nieruchomości i zarządzanie nimi przy zachowaniu pełnej transparentności przychodowo – kosztowej przed inwestorami. Pozwala nam to stworzyć atrakcyjny dla inwestorów produkt w oparciu o nieruchomości komercyjne dając stały dochód i przewyższający znacznie stopy zwrotu z produktów finansowych i nieruchomości hipotecznych.

Co Pan sądzi o nowym Bałtyku – czy to atrakcyjna lokalizacja dla biznesu?

Uważam, że jest to najciekawsza lokalizacja dla biznesu i mogę tylko pogratulować Panu Piotrowi. W Poznaniu odżywa na nowo Bałtyk, a całe miasto pokazuje siłę i odwagę jego mieszkańców.  Budynek rewelacyjnie wtapia się w okolicę i tworzy wspaniałą Plazę od Bałtyku, aż po Concordia Design, z której korzystać mogą wszyscy poznaniacy. MVRDV zrobiło rewelacyjną pracę tworząc obiekt w stylu poznańskiego modernizmu, niezwykle przemyślany łączący sferę biznesową z kulturalną naszego miasta.

Mikołaj Pawelczak – od 15 lat związany z rynkiem finansowym w segmencie bankowości prywatnej i korporacyjnej. Doświadczenie zawodowe zdobywał jako Private Bankier oraz Business Development tworząc portfele inwestycyjne dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych. Prezentuje otwarty styl komunikacji efektywnie realizując wyznaczone cele sprzedażowe.