fbpx

Szymon Mrózek – twórca marki Diligent – opowiada nam o projektowaniu, modzie, inspiracjach, a także o wyładowywaniu złości i zbieraniu energii

Rozmawia: Piotr Chabzda

Czym jest dla ciebie moda?
Moda jest bardzo ważną częścią mojego życia – tak jak dla każdego z nas. Dzięki niej podkreślamy nasze atuty, zasłaniamy niedoskonałości, komunikujemy się z innymi. Pozwala nam pokazać siebie, to, co robimy, swój charakter, ale też coś ukryć, schować, zataić i przekłamać. Jest elastyczna, plastyczna i zmienna – tak jak my.

Co jest najważniejsze w twoich projektach?
Od samego początku ważne były dla mnie proporcje, detal i spójność przy tworzeniu kolekcji. Zwracałem uwagę również na jakość przy doborze tkanin oraz wykańczaniu rzeczy. Uważam, że dobrze uszyte ubrania są na lata. Takie wartości towarzyszą mi do dziś.

Przy tworzeniu marki Diligent założyłem sobie, że mają to być ubrania jak najlepszej jakości, przystępne cenowo. Dlatego podzieliłem swoje kolekcje na kategorie, które zawierają zarówno produkt wysokiej klasy, jak kaszmirowo-wełniane płaszcze, ale też rzeczy, które nazywamy „basic”, wykonane z dzianin i tkanin bawełnianych często zamawianych z polskich manufaktur. 

Skąd czerpiesz inspiracje?
Bardzo interesuje mnie architektura oraz technologia. Jestem niespokojnym duchem. Bardzo lubię podróżować. Jestem otwarty na nowe znajomości i kontakty. Moje inspiracje często są nieoczywiste i bardzo osobiste.

Na przykład kolekcja GREAT DELUSION jest interpretacją komunistycznej architektury Bratysławy w kontekście współczesnej fotografii Michała Pudelki.

Fot. Archiwum marki Diligent

Na początku projektowałeś przede wszystkim dla kobiet. Jak powstała pierwsza męska kolekcja
Początek współpracy z projektantką Martą Pospieszną spowodował duże zmiany w marce. Projekty są dużo bardziej kolorowe i indywidualne. Postanowiliśmy w tych zmianach uwzględnić również mężczyzn, którzy poszukują dzięki modzie swojego języka komunikacji. Według nas współczesny mężczyzna jest dużo odważniejszy i świadomy niż kiedyś. Jest pewny siebie i tę pewność chce podkreślać. Jest męski, ale też delikatny i subtelny. Te przemyślenia doprowadziły do powstania linii dla mężczyzn, która wywodzi się z męskiej klasyki, ale została przefiltrowana przez współczesną nonszalancję w połączeniu ze sportem i wygodą. Właśnie te wartości uznaliśmy za kluczowe, również przy kontynuacji projektów dla kobiet.

Kolekcja GREAT DELUSION została zaprezentowana w Budapeszcie. Co dają ci jako projektantowi pokazy poza granicami kraju?
Pozwalają na nowe możliwości i kontakty, dzięki nim wiemy, że musimy działać według kalendarza projektowego, proponować coraz to nowsze rozwiązania, projektować i promować własną, odważną i charakterystyczną estetykę, z którą jesteśmy utożsamiani. W dzisiejszych czasach produkt musi mieć „to coś”, aby został zapamiętany i pojawił się w szafie potencjalnego kupca.

Fot. Archiwum marki Diligent

Diligent znaczy pracowity, co jest podobno twoją charakterystyczną cechą. A jak spędzasz wolny czas?
Od kilku lat jestem fanem crossfitu. Wyładowuję tam swoje złości i zbieram energię. Polecam poranne treningi. Dają kopa. Jestem fanem sportów. Narty, squash, basen czy bieganie. To wszystko, oczywiście w połączeniu ze zdrowym jedzeniem, daje mi energię i optymizm do pracowitego „tu i teraz”. Często moi znajomi śmieją się, że pomimo mojego młodego wieku widzą u mnie uzależnienie od pracy. Nie zaprzeczam, lubię to, co robię.

Marka DILIGENT została założona w 2013 r. przez Szymona Mrózka, studenta poznańskiej School of Form na wydziale Fashion Design. Przez pierwsze dwa lata proste i minimalistyczne projekty powstawały z myślą o kobietach. Debiutancką kolekcją męską była GREAT DELUSION – stworzona i zaprezentowana na finale Mercedes Benz Fashion Week w Budapeszcie. Jej motywem przewodnim stały się inspiracje czerpane ze stylistyki socrealistycznej architektury i współczesnej fotografii.

Fot. Archiwum marki Diligent

W 2015 r. do zespołu twórczego DILIGENT dołączyła projektantka Marta Pospieszna, również studentka School Of Form na wydziale Fashion Design. Wzbogaciła twórczy potencjał marki o nutę ekstrawagancji – nowatorską i odważną kolorystykę. Pierwszą wspólną propozycją tego duetu była kolekcja CODE COLOUR na sezon 2016 – inspirowana energią światowych metropolii, zespolenie wyrafinowanej elegancji ze swobodą niesztampowej mody ulicznej.

diligentclothes.com